De nieuwe brandstof ChangeTL stoot 16 procent minder CO2 uit dan diesel. De CO2-besparing ontstaat door het aanlengen met maximaal 20 procent Fatty Acid Methyl Esters (FAME) en het additief ChangeXL aan GTL. Dit resulteert in alle schone eigenschappen van GTL met als toevoeging dat de nieuwe brandstof ChangeTL ook de CO2 reduceert.

“De cijfers van ChangeTL liegen er niet om: 16 procent CO2-reductie, 33 procent minder fijnstof en 19 procent minder NOx-uitstoot. De SOx-uitstoot is bijna nihil”, vertelt Gerrit Slurink, manager van Licorne Fuel en Vidol Fuel. De laatst genoemde dochteronderneming van FinCo levert deze ChangeTL aan de markt. Alleen al door het gebruik van deze brandstof wordt de Green Deal-doelstelling van 20 procent CO2-reductie voor 2024, zoals afgesproken met de binnenvaart, al bijna gehaald.

Praktijktest

De oorsprong van ChangeTL ligt in het feit dat FinCo al geruime tijd biobrandstof-ervaring heeft opgedaan in haar landhandel-activiteiten maar ook met leveringen aan de maritieme sector. Hierbij onderzoekt het bedrijf voortdurend wat de meest passende oplossing is voor elk marktsegment. In september 2018 startten de laboratoriumtests en in februari ging het eerste schip ermee proefvaren.

Gerrit Slurink, manager van Licorne Fuel en Vidol Fuel: “De cijfers van ChangeTL liegen er niet om.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Danser Group stelde het koppelverband Alsace-Hollande hiervoor beschikbaar. Bij het dubbelschroefs schip werd een van de twee hoofdmotoren gevoed door ChangeTL en de andere door normale diesel. Ook de tankvaartonderneming Interstream Barging test de nieuwe brandstof sinds kort op een schip.

“GTL is een prachtig product”, vertelt Slurink. “Echter reduceert het de CO2-uitstoot niet voldoende en juist dat willen wij graag bereiken met deze nieuwe brandstof.” Op de weg wordt diesel al geblend met 7 procent FAME. Na proeven bleek dat er voor de binnenvaart verder gegaan kon worden, tot wel 20 procent. FAME is een verzamelnaam van diverse soorten biodiesels, zoals koolzaad, frituurvet en meer.

Stabiel

FAME kent een aantal nadelen. Zo heeft het slechtere wintereigenschappen, het is hygroscopisch en door water is er eerder bacteriegroei. Maar FAME in combinatie met GTL, dat hele goede arctische wintereigenschappen heeft, geeft een heel stabiel product. Zeker met de toevoeging van ChangeXL  aan de brandstof.

Door deze laatste toevoeging krijgt het een lange rij positieve eigenschappen met ook nog eens een hoge CO2-reductie. “Het product wordt hierdoor heel stabiel; de wintereigenschappen worden beter. Het tweede voordeel is dat de bacteriegroei in een vroeg stadium wordt geëlimineerd. Het heeft een sterk reinigend effect en het gaat ook het scheiden van de vloeistof tegen.”

Goede prijs noodzakelijk

“Qua prijs willen we concurreren met huidige producten”, zegt Slurink. “We zijn echter wel afhankelijk van regelgeving en grondstofprijzen. We merken dat de ruimte er niet is om duurdere brandstof te gebruiken voor de binnenvaart.”

Slurink wil de komende tijd meer schepen op ChangeTL laten varen. ChangeTL is verkrijgbaar via de handelaren. Elk schip dat jaarlijks gemiddeld 700 kubieke meter gasolie verbruikt, dat overschakelt naar ChangeTL bespaart hetzelfde als 1.525 auto’s per jaar die door elektrische auto’s vervangen worden. Dat is 383 ton CO2-reductie.

tekst: Evert Bruinekool

 

Lees het uitgebreide artikel in de Binnenvaartkrant van 30 juli 2019.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.