- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKabinet wil Europees emissielabel

Kabinet wil Europees emissielabel

- Advertentie -

Delen

Door het oorspronkelijke plan voor een verplicht Nederlands emissielabel en labelniveau ging afgelopen voorjaar een streep. Het huidige kabinet gaat zich inzetten voor een “internationaal geharmoniseerde meetmethodiek voor het emissielabel”. Dat schrijft minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat in een brief die hij 20 september aan de Tweede Kamer stuurde.

Het eenzijdig opleggen van een emissielabel voor Nederlandse schepen bleek juridisch niet uitvoerbaar. Als alternatief heeft het kabinet ervoor gekozen de broeikasgasemissies in de binnenvaart aan te pakken via de invoering van de Europese richtlijn RED-III. Brandstofleveranciers aan de binnenvaart worden verplicht om voor 14,5 procent minder CO2 in de keten te zorgen per 2030. Dat kan dan door hernieuwbare brandstoffen en bijmenging van biobrandstoffen aan gasolie.

CCR

IenW ziet echter nog steeds meerwaarde in een emissielabel, “omdat daarmee objectieve informatie beschikbaar komt over de emissies van binnenvaartschepen en de daarmee vervoerde ladingen”. Dat is volgens Madlener in de eerste plaats nuttige informatie voor de scheepseigenaren zelf, maar ook voor overheden, havens, verladers en financiële dienstverleners.

Hij wil daarom een Europees binnenvaartemissielabel. In de CCR zet Nederland zich in voor een geharmoniseerde methodologie voor het meten en berekenen van emissies van binnenschepen en het vaststellen van emissieklassen.

Duurdere brandstof

In de brief geeft Madlener ook aan hoe hij ondernemers in de binnenvaart wil ondersteunen bij de energietransitie. Naast de zogeheten ‘CO2-ketenemissiereductieverplichting’ uit de herziene Europese richtlijn hernieuwbare energie (RED-III) koos de vorige minister, Mark Harbers, voor een ‘opt-in’ bij ETS2, het Europese systeem voor emissiehandel. Dat gaat vanaf 2027 ook voor de binnenvaart gelden. “Hiermee wordt ingezet op een duurzame en concurrerende binnenvaart in de toekomst”, licht Madlener toe. “Deze maatregelen zullen het gebruik van hernieuwbare energie in de binnenvaart stimuleren.”

Hoe dat werkt staat ook in de brief, namelijk dat het emissiehandelssysteem ETS2 ertoe leidt “dat brandstofleveranciers vanaf 2027 emissierechten moeten afdragen die zij op de Europese emissiemarkt moeten kopen. De maatregel draagt bij aan de business case om te verduur­zamen, doordat varen op fossiele brandstoffen op termijn duurder wordt.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -