(animatie Media-Creators)
Met verf en kleur beginnen is ongebruikelijk, niettemin springen die het eerst in het oog bij de Yara. Door de zwarte boeiing, oranje signaal, Rick Ruijtenbergs type rvs letter, grijs trunkdek, donkergrijs looppad, stuurhut en dekhuis wit in contrast met supergaaf PSI-leidingwerk, heeft de tanker een geraffineerde opmaak. Bravo ROOT BV! Als we het over functie hebben, bezit het type ECO-NOMY van gebroeders De Jonge uit Kladovo, afgebouwd door Breko Shipbuilding & Repair voor rekening van de Ruijven BV, eveneens klasse!
Geen wonder dat kapitein Jerry van Rijswijk (28 jaar terug begonnen op de Nova Zembla) na een rondje Yara opmerkt: “Uitstekend in de verf. Het schip is klaar, varen maar!” Met zijn JER Shipping zorgt hij ook voor de bemanning.
Is het verloop groot?
“We doen dat nu drie jaar met 0 verloop.”
Hoe doe je dat?
“Ik zie mijzelf als collega, ben aan boord. Helder zijn in wat je wilt en verlangt, werkt! Daarbij vaar ik graag, dat probeer ik ook over te brengen op m’n medewerkers.”
Tweede kapitein hier is Ruud Snoeren.
Familiebedrijf
De dag na de proefvaart spreken we Rook Ruijtenberg, de ‘kapitein’ van Ruijven BV, en Robert Boere, verantwoordelijk voor in- en verkoop en troubleshooter bij de firma.
Is dit naast duwboten en droge lading jullie eerste tanker?
“Ja, hierin hebben we een compagnon met tankvaartroots. We hoorden van een cancelling en konden direct instappen. Tankvaart had altijd al onze interesse en rond de tafel met Interstream Barging werd ons duidelijk dat meerdere tankers welkom waren. Met Gebr. de Jonge en Breko hebben we een deal gemaakt om nog twee gelijke tankers te leveren.”
Is er een voorkeur voor de afmeting 86 x 9,60 meter?
“Ja, onder andere op brede inzetbaarheid ligt de focus. Ook is bekend dat het type ECO-NOMY zijn naam waar maakt. Het schip heeft geen tunnels of buizen. De zeer overzichtelijke machinekamer blinkt van eenvoud, maar heeft alles, inclusief duurzame motoren. Dat de twee 500 pk Volvo’s met Reintjes-koppelingen en twee 1,40 diameter schroeven 18,5 kilometer op de klok zetten, vinden wij top!”
“Ook het PSI-leidingwerk en de dek-equipment zijn gerenommeerd. Aan onze huistimmerman SteeHa weten we wat we hebben; zijn team plaatste een zwarte mat- stalen lessenaar en timmerde duurzaam comfort. NovaProject is door onze schoonzoon en zijn compagnon opgericht en heeft de stoffering gerealiseerd. In de regel werken we met bekende firma’s en zijn we trouw aan leveranciers.”
Wie is Yara?
“Een kleindochter.”
Is Ruijven BV een familiebedrijf?
“Nee niet helemaal, wel is één van onze dochters, Leonie, secretaresse. Zij weet van de hoed en de rand. Zoon Rick loopt zich warm om de firma te versterken.”
Blij met mts Yara?
“Zeker. Volgens ons is het een functionele tanker. Niets anders dan lof voor Breko en medewerkers evenals onderaannemers. Alex Mutsaars is een compagnon in afbouw, super!”
Rondje schip
Er zijn vijf centertanks met spiralen. Het butterwash-systeem telt twee vast opgestelde butterwashmachines per tank. De tanks zijn gecoat met Hempels Galvosil 15700. PSI installeerde zoals gebruikelijk de leidingstraat.
Heatmaster leverde een thermische ketel van 80 kW. Als energie staan er John Deere’s voor de twee Bornemann-pompen en de Verhaar-boegschroef. In ballast met de kolomstuurhut van Alubouw de Mooy aan dek duikt het schip onder de 4 meter.
Ballasten gaat ‘als een tierelier’, met dit systeem kan niks kapot, is een kreet uit de praktijk. Het is een systeem van Foresta Trading, specialist in pompen en appendages. De firma vertegenwoordigt alleen gerenommeerde merken. Cees Bosma weet waar hij over praat en heeft altijd een passend advies. De Yara kreeg een ‘Zilveren Green Award!’
ADN2019
Vanzelfsprekend is mts Yara uitgevoerd conform het nieuwe ADN 2019. Opnieuw is het een regelgeving die door diverse internationale partijen wordt bediscussieerd. De tekst laat toe dat uniformiteit ‘tussen wal en schip raakt’ en uitvoering, ondoorzichtbaar ofwel onduidelijk is! De klassebureaus lezen de wetgeving verschillend als het om de uitvoering gaat.
Specialisten als Ed Versluis van IST Consultancy en Johan Bertrau, senior surveyor bij Lloyds Belgium, geven eveneens aan dat het nieuwe ADN 2019 niet eenduidig is en sluiten – ondanks keuzes naar beste weten – niet uit dat kleine aanpassingen nadien verlangd kunnen worden.
Alex Mutsaars onderneemt met deze en andere partijen een zoektocht naar de uiteindelijke uitvoering. Alex: ”Al dik veertig jaar werken we bijvoorbeeld met overdruk in machinekamers, beveiliging en monitoring van equipment evenals afstanden tot verblijven. Vrijwel altijd ontstonden de zeldzame calamiteiten door menselijk falen. Geen enkele techniek of wetgeving lost dat op. Niettemin moeten we de materiële uitvoering blijven veranderen. Veiliger oké, maar wordt het écht veiliger en blijft het werkbaar?”
Doordat de wetgeving niet eenduidig is wordt de ondernemer het kind van de rekening.