Het ziet ‘zwart van de mensen’ in Rotterdams statige Scheepvaartkwartie als Yvette Dhaene de eer heeft om het schip te dopen: “I name you Stolt Merwede! I wish you a prosperous live and may you always be a lucky ship for the owners and safe and happy workplace for the crew.” Waarna zij een feestelijke fles champagne tegen de scheepshuid aan scherven zwiert. Applaus! De president van Stolt Tankers, Hans Feringa, bedankt in zijn speech Shipyard Begej voor het leveren van een uitstekend schip, evenals hij Stolt Tankers feliciteert met toegevoegde kwaliteit aan de vloot.
Wereldmuseum
Robert Jan Zimmerman van de Mercurius Shipping Group BV en Shipyard Begej in Servië opende de ceremonie op 12 juni aan de Westerkade en heette allen welkom. “De bouwopdracht van Stolt Tankers heeft ons werk gebracht, maar ook verrijkt met kennis. Aan onder andere Stolts General Fleetmanager Eelke Koole, de surveyors Robert van Ee en Kees Baardewijk zeggen we bedankt voor permanente survey en kennisoverdracht aan de werf. Door deze samenwerking zijn comfort, functie en kwaliteit verenigd in veiligheid.”
(foto’s Johan de Witte)
De 110 x 11,45 meter en 3.375 ton grote schepen zijn vaarklaar met Lloyds-certificaten opgeleverd in Novi Sad. Deze Stolt Merwede type C 2.2 heeft duplex stalen tanks, een casco van uitzonderlijk hoge kwaliteit met een Van Leemberg-leidingsysteem. Het is een geheel dubbel casco met tien tanks, vier slobtanks en kan met een zeer uitgebreid leidingsysteem tien partijen tegelijk behandelen.
Zimmerman nodigde alle aanwezigen uit het schip te bekijken, waarna een toost in het Wereldmuseum aan de Westerkade werd aangeboden. Met de Nieuwe Maas als decor, een impressie van technisch volwaardige schepen, een havendienst die de wolken blust en het Mercurius-kraan/containerschip Transferium als rekwisiet op de achtergrond waren de gasten van dit maritiem spektakel ook wel toe aan een verfrissing.
Stolt-Nielsen
In het Wereldmuseum met zijn luisterrijke partypodium bedankte Frank Maerckaert, general manager van Stolt-Nielsen Inland Tanker Service, doopvrouw Yvette Dhaene met een cadeau. Dit was voor hem een bijzonder genoegen, omdat Yvette ook zijn levenspartner is! In zijn puntige speech bedankte hij alle medewerkers aan de nieuwbouwschepen en als manager ontkwam hij niet aan Stolt Nielsen Inland Tanker Service in vogelvlucht: de binnenvaartactiviteit is gestart begin jaren ’90 met vijf roestvaststalen nieuwbouwschepen. Middels aquisities en lange termijn time charters is SNITS inmiddels uitgegroeid tot marktleider in roestvaststaal met een totale vloot van veertig schepen, waaronder tien schepen volledig in eigendom.
SNITS behoort tot Stolt-Nielsen Limited begon in 1959 als Parcel Tankers Inc met een gecharterd zeeschip. In 1963 opende Stolt kantoren in Noorwegen, de VS en Japan en beschikte over achttien schepen. In 1971 werd de eerste van de acht opslagterminals die Stolt nu exploiteert verworven. In 1972 startte het bedrijf met Sea Farms. Naast olie transporteert Stolt gas en bitumen. Met 23.500 RVS tankcontainers is Stolt in deze branche de grootste. Wereldwijd varen er 160 schepen met gezamenlijk zo’n 2,7 miljoen ton onder de Stolt-vlag.
Indruk maakt het leidingsysteem en manifold in het middenschip dat van tracing, isolatie en aluminium bescherming is voorzien. Een trunkdek dat imponeert, ofschoon de schijnbare ingewikkeldheid van dit laad- en lossysteem voor medewerkers middels een automatische foutcorrectie veilig en logisch werkbaar is.
Roest
We komen Joris Vos, projectmanager van Mercurius Shipping Group, tegen. “Deze chemicaliëntanker is innovatief, uiterst technisch met accent op milieu en duurzaamheid. Een boeiend project waarbij de Stolt-surveyors de vinger aan de pols hielden. Daar kom je samen verder mee. Stolt focust met betrekking tot conservering in dubbele ruimten op dertig jaar duurzaamheid. Normale scheepsbouw vereist 1 procent slijpwerk; bij deze Stolt Merwede is sprake van 5 procent. De volledige afbouw op de werf heeft een efficiëntie die winst geeft in tijd, kwaliteit en in bouwrente voor de opdrachtgever.”
Even later vragen we aan Milan Fredriksz van INOX Surface Treatment BV of het roestvaststaal op zo’n schip nog roest. Ja dus! Wat Fredriksz daar tegen doet, heet ‘beitsen en passiveren’. De tanks en het gehele leidingsysteem worden via de butterwash-machines en pompen met een vloeistof behandeld, waardoor het roest-proof wordt geprepareerd. Aan boord wordt zogenaamd demi-water gemaakt om de tanks zuiverschoon te maken en de protectiefilm in stand te laten.
Blusmonitoren
We zien drie door Polmay geleverde blusmonitoren waar Robert van Ee ons over vertelde. Vanuit de stuurhut bedienbaar komt er geen man aan te pas als het nodig mocht zijn. Met 5 bar en speciale sproeikoppen beveiligen deze de equipment bij calamiteit. De serviceruimte in de overvolle voormachinekamer met onder andere Cummins-motoren voor pompbedrijf en kopschroef naast een Heatmaster-ketel is verrassend.
Een 6 cilinder-ABC geeft snelheid aan de Stolt Merwede. De Waal-roeren houden het schip in het vaarwater. Aan de hydrauliek, schroefas en seals hangt eveneens het label van De Waal, alsook dat van Green Award!
De door Servische timmerlieden gerealiseerde verblijven hebben een degelijke luxe, zijn warm en ook nog eens gezellig ingericht. Maar vooral slim. Alle slaapkamers zijn over bakboord zodat nachtrust gegarandeerd is en niet gestoord wordt door volk aan de deur. Bakboord heeft geen ingangen en is derhalve de stille kant van het schip. Elke kamer beschikt over tv en onder andere een fles ademlucht waarmee Stolt het Emergency Escape Breading Device (EEBD) hanteert ingeval van calamiteit.
De Stolt Merwede is van de stip, getraind en uitgerust om te scoren. Reinplus VanWoerden – Argos bunker BV zorgt met de levering van scheepsbenodigdheden en bunkeringen voor de nodige brandstof.
(Johan de Witte)