- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Sonora: ‘safety for all’

Mts Sonora: ‘safety for all’

- Advertentie -

Delen

Terug van het Vuile Gat steekt hij de kop onder de brug. Op één dag proefvaren en ‘s middags dopen zit routine evenals ‘Dolderman gebruikelijk zeker zijn van je zaak’. Deze verliep dan ook alarmvrij. Kapitein Patrick Guijt meert af. Het doopmechaniek wordt aan de bolderkast bevestigd. De champagnefles voorzichtig aangedragen. Publiek maakt zich op voor de doop. Na een korte speech windt Nicole Bosman van Rossum er geen doekjes om en keilt de fles aan scherven. Applaus op de kade en balkons. Daarna op koers naar café de Merz voor een toost!

Doopvrouw Nicole Bosman wordt gefeliciteerd door adjunct-directeur André Hartemink van
Dolderman. (foto’s Johan de Witte)

Sonora is een stukje VS dat legaal de grens van Mexico passeert en waar Nederland bijna acht maal in past. Een woestijn die bestaat uit een verscheidenheid aan unieke planten en dieren, bergen, naaldbossen maar ook droge zandvlaktes waarin enorme cactussen gedijen. Het is de desert waar Old Shatterhand en Winnetou hun paarden de sporen gaven, waarnaar deze tanker van 110 x 11,45 meter met zijn enorme bunkermast is vernoemd.

Universe Shipping
Rensen Shipbuilding leverde het casco, Dolderman had de regie van afbouw en installeerde het schip met een Caterpillar als voortstuwing bij de BV Werf ‘t Ambacht. De Ambachters modificeerden het casco, brachten onderwater-equipement aan en profileerden zich weer als specialist in ijzerwerk met het ‘kan-niet-bestaat-niet-principe’!
EMS was er voor de elektrische installatie en het aansluiten van apparatuur. Teunis Verveer realiseerde met zijn jongens het comfort en met name een heel gave ruimtelijke stuurhut. Nellie Bosman en Anita Roth gingen bij Textilia – in Zuid-Holland beroemd om de bereidwillige service – aan de Dordtse Voorstraat op zoek naar mooie spullen voor de finishing touch. Universe Shipping, lezen we op www.universeshipping.nl, is een
recent opgericht samenwerkingsverband tussen een aantal ervaren marktpartijen in de binnenvaart. Vanuit zijn kantoor in Zwijndrecht houdt Universe Shipping zich bezig met de aan- en verkoop en exploitatie van binnenvaarttankers. De firma exploiteert een 7-tal eigen schepen.
De beslissing om déze te laten bouwen ligt reeds een paar jaar terug. Opvallend is de diversiteit in afmetingen en uitvoeringen die een range heeft van 110 en 125 naar 135 lang en breedte van 11,45 naar 13,50 meter, waaronder ook bunkertankers. De schepen varen onder de vlag van Interstream. Universe Shipping is een jonge firma die open staat voor samenwerking en ontwikkeling, vanuit de filosofie als je naar elkaar luistert, weet je meer’.

Woonkamer
In de afwerking van de Sonora zie je de hand van Doldermans projectleider Jeffrey en zijn team. De machinekamer oogt als woonkamer. Perfect geïnstalleerd. Volgens de kapiteins Patrick Guijt en John van der Boon is de stuurhut zo mooi dat het moeilijk wordt om naar huis te gaan. Patrick, die drie jaar geleden als stuurman bij Universe Shipping monsterde, heeft al drie nieuwe schepen voor de firma in gang gezet. Beiden zijn het Katwijkers: als vissen moeilijk wordt is de keus voor binnenvaart makkelijk!
Nog een paar dagen hurry-up voor Marcel Roth vooraleer de Sonora koers zet naar de terminal. “We moeten het stabiliteitsprogramma van Transafe nog installeren. John Tournier van DMT gaat nog wat aan een radar doen en zelf ontmoet ik hier en daar nog wat puntjes”, zegt hij bescheiden. Onder deze puntjes valt voor Roth ook de EBIS-check, het lijvig boekwerk met vele hoofdstukken een paar honderd puntjes. Tegenwoordig is het nu eenmaal safety for all!

Alubouw de Mooy
Dat het Waldhof-drama leidt tot discussie en klassebureaus met andere eisen zouden komen betreffende de inrichting van schepen voor stabiliteit, is een les die door calamiteiten uit het verleden reeds is geleerd. In het vervolg zijn de woningdeuren, naast deksels en ontluchtingssystemen, onderdeel van de scheepsstabiliteit. De vraag was dan ook of de door Alubouw de Mooy geleverde deuren voor de Sonora, waterdicht waren.

We praten met Anton van de Berg: “Het was voor ons eveneens een vraag die proefondervindelijk moest worden vastgesteld. Onze deuren zijn solide en vorig jaar zijn er proeven met een zogeheten zware stootbelasting uitgevoerd. Hierbij kwam ons merk als zeer sterk en kwalitatief uit de verf.”
Met betrekking tot de waterdichtheid en sterktekeuring van Lloyds was dit voor de firma een reden om een standaardkwaliteit deur van 2 x 1 meter met groot glasoppervlak ter keuring aan te bieden. De deur is in een speciaal hiervoor geconstrueerd stalen raam gemonteerd en met tussenruimte door een stalen plaat afgeblind. De tussenruimte is met water gevuld. Er trad geen lekkage op. Conclusie: de standaarddeuren die reeds jaren door Alubouw de Mooy worden geleverd zijn waterdicht! De Ambachtse firma, verkreeg hiermee van Lloyds een type approval certificate.
Op Construction & Shipping Industry, stand 423, vertelt Anton van den Berg u er meer over. Of kijk op www.roefdeur.nl.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -