- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSupersnelle afbouw tanker Haringvliet

Supersnelle afbouw tanker Haringvliet

- Advertentie -

Delen

Drie weken eerder dan gepland kon Euromaritime uit Werkendam de bij De Waal afgebouwde dubbelwandige tanker Haringvliet overdragen aan Interstream Barging, de in 2002 opgerichte joint venture tussen North Sea Group en Koninklijke Vopak. Het is een zusterschip van de eerder gebouwde Grevelingen.

Op 14 april ging bij de Tsjechische Barkmet-werf in Lovosice het casco van de tanker Bergse Diep te water. Het casco wordt een dezer dagen verwacht in Werkendam, waarna Interstream Barging in korte tijd drie enkelwandige tankers van de vloot heeft vervangen door dubbelwandige tankers. De nieuwe tankers zijn 110 x 13,50 meter.
Eind 2008 werd voorzichtig begonnen met vervanging van de enkelwandige minerale vloot (de ‘Stroom-schepen’) met de aankoop van de dubbelwandige Antonie C (110 x 11,40 meter), die na de overname onder de naam Hollands Diep verder ging. Een naam met een nostalgisch tintje, want het allereerste schip dat Van der Sluijs Tankrederij liet bouwen, heette ook zo.

LNG
De drie nieuwbouwtankers zijn aangemeld voor het Certificaat Green Award Binnenvaart. De Grevelingen, Haringvliet en straks ook de Bergse Diep voldoen alle drie aan de voorwaarden zoals gesteld in het Reglement en het Programma van Eisen Green Award Binnenvaart. Interstream Barging stelt zich (onder andere) ten doel om op een flexibele, betrouwbare en economisch verantwoorde manier zijn bedrijf uit te oefenen in de Europese (petro)chemische industrie, waarbij veiligheid en de zorg voor het milieu gewaarborgd zijn.
Dat dit geen loze beloftes zijn, bewijzen de woorden van managing director Pieter Peeters: “We zitten daarnaast middenin een project om een tanker in gebruik te nemen die vaart op 100 procent LNG (Liquefied Natural Gas) in plaats van gasolie. Interstream Barging heeft hierover nauw overleg met de chartereigenaar, die het schip gaat bouwen, en de werf. Ieder van deze partijen levert specifieke kennis om deze innovatie tot een succes te maken.” Volgens de laatste planningen en inzichten zal het schip genaamd Greenstream in de tweede helft van 2012 in de vaart komenn.

Biodiesel
Daarnaast heeft Interstream Barging samen met de North Sea Group (NSG) praktijktests uitgevoerd om de eventuele consequenties van het gebruik van biodiesel inzichtelijk te krijgen. “Voor deze pilot hebben we gebruik gemaakt van onze tankers Dintel-, Regge- en Eemstroom. De tests moesten duidelijk maken of er bacteriegroei ontstaat tijdens opslag of in de bunkertanks van de schepen of het bunkerstation. Ook is gekeken of het gebruik van biodiesel leidt tot verminderde standtijd of blokkering van filters. De voorlopige uitslagen zijn positief”, vertelt Pieter Peeters.
Na de studie werktuigbouwkunde aan de HTS ging de in Made woonachtige Peeters werken bij Fluor Daniel, een bedrijf dat raffinaderijen ontwerpt en bouwt. Sinds 2001 is hij actief in de binnenvaart. Eerst als manager van Van der Sluijs Tankrederij; twee jaar later kreeg hij ook de verantwoordelijkheid over Van der Sluijs Tankopslag. Sinds juni 2008 is Peeters managing director van Interstream Barging.

Hoogtemeter
Veiligheid is een belangrijk onderdeel van de missie van Interstream Barging. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk als we kijken naar details van de Haringvliet. De tanker beschikt over een, in de stuurhut afleesbare, hoogtemeter die exact aangeeft hoe hoog het hoogste punt van het schip (het stuurhuis) zich boven de waterlijn bevindt. Hiermee verwacht Interstream Barging een extra preventieve maatregel te treffen om een aanvaring met een brug te voorkomen.

 

(foto’s Jan Hoek)

De ervaring van de twee kapiteins – Koertjan Boomsma, die drie maanden lang nauw betrokken was bij de afbouw, en Emile Huisman – is aangevuld met dit soort technieken een prima uitgangspunt voor veilige operaties.
De Haringvliet heeft elf gecoate ladingtanks met een totale capaciteit van ruim 4.100 kuub. Alle ‘Stroom-schepen’ zijn uitgerust met een in eigen huis ontwikkeld leegmeldsysteem. Dankzij een sensor die onderin een tank is geplaatst, wordt in de stuurhut aangegeven dat de tank voor de volle 100 procent leeg is. Met andere woorden: wat door Interstream Barging geladen is, wordt ook gelost. Dit systeem is ook standaard opgenomen in het bestek van de nieuwbouwtankers.
De detailverschillen tussen de Grevelingen en de Haringvliet zijn verder verwaarloosbaar en de onderaannemers zijn ook allemaal hetzelfde gebleven onder het motto ‘never change a winning team’.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -