Deze tanker is door zijn Scheldehuid en middenschot extreem sterk en veilig, houdt Ronald Somers zijn gasten voor. Het is open dag wanneer hij het gezelschap in een rondleiding bewijst tot in detail op de hoogte te zijn van het comfort voor de medewerkers, de installaties en het functioneren van de Somtrans XXVI.

Glansrijk
De Tsjechische kapitein Tomas Lemfeld – al zeven jaar aan het roer van een Somtrans – en zijn crew verdienden een compliment om zo kort na een bar en regenachtig voorjaar het schip glansrijk geverfd in de etalage te zetten. Deze nieuwe, 8001 ton grote, XXVI was er aansprakelijk voor dat het ‘jaagpad’ aan Volkerak-noord even concurreerde met de AutoRai. Blommaerts masten overeind, gepavoiseerd, hoog en trots op het water, ‘werfperikelen’ door het spiegat weggespoeld…het Kodak-moment!
In de laatste afbouwfase bij Smits Machinefabriek waren we reeds aan boord voor een impressie. De schijnbaar onvermijdelijke stress voor de start zorgde voor recordprestaties van werf- en andere medewerkers.

Tanks van 760 kuub
Nauwelijks een week later was er voor een maand werk verzet. “Fantastisch gewerkt”, aldus Ben Grootenboer. En als je dan op de proefvaart ziet hoe zo’n Somtrans er als een perfect schip bij ligt, denk je bij jezelf: pet af!
Het 135 x 17,50 x 4,70 meter grote casco werd door Rensen Shipbuilding vanuit China geleverd. Het schip heeft twaalf tanks van 760 kuub met een gelijk aantal deepwellpompen op het dubbelleidingsysteem. Ronald Somers: “Bij het leegpompen blijft er nauwelijks een liter restolie in de tank.”
Voor het op koers houden van het schip zorgt Van der Velden. Aan de chique betimmerde woning en de stuurhut met fraaie cirkelvormige lessenaar hangt het label van Verveer Zwijndrecht. Een 3,50 meter beweegbare kolom onder het Kampers-stuurhuis minimaliseert de dode hoek.
Zoals bij Somtrans gebruikelijk kreeg Dik den Hollander gelegenheid om met zijn inrichting sfeer aan te brengen. Dat het er weer ‘gekuist’ en keurig netjes uitzag, was het werk van Virginia de Corte, die met een aantal gelijkgestemden de handen uit de mouwen stak.

Sinds enkele jaren is er een bloeiende samenwerking tussen Werkina Werkendam en CRS techniek uit Rijen voor het elektrisch installeren van binnenvaartschepen. Eveneens realiseert CRS techniek de engineering en productie van complexe schakelkastsystemen inclusief besturingen.
De Somtrans XXVI is onder verantwoording van Werkina Werkendam uitgevoerd mede door CRS techniek. Dit betreft de gehele elektrische installatie inclusief nautisch pakket en camerasysteem, alsmede de inbedrijfname van het geheel.
Met name het halen van de planning was een uitgangspunt waarbij soms snelle en directe acties noodzakelijk waren. Niettemin is het schip keurig op tijd gereed waarbij de elektrische keuring door Lloyd’s Register geen restpunten opgeleverde.
(Johan de Witte)













