MTS Servus heeft een andere lading dan het Sag Beim Abschied Leise Servus van Peter Alexander. Niettemin is een groet op de kop van een schip die het komen en gaan vertaalt, emotie. De lading voor deze Servus verzorgt Interstream Barging.
Het 110 x 11,45 x 4,01 meter grote casco werd geleverd door Rensen Shipbuilding en Oosse Maritiem. Deze bouwcombinatie liet het casco in opdracht van de Vof Servus, een bedrijfsparaplu van Fré Molegraaf en Dennis Mandemaker, bouwen op de Karadeniz Shipyard in Turkije. Dennis installeerde de Servus in eigen beheer bij Smits Machinefabriek in Capelle aan den IJssel. Blonk Maritiem nam de inrichting van voor- en achtermachinekamer, plaatsen van ladingpompen en overige werkzaamheden aan dek voor zijn rekening.
Gebruiksgemak
De Servus is een type ‘New Experience’ en in bezit van een Turks-Nederlandse kwaliteit waar niets op aan te merken valt. Volgens een bescheiden Dennis is het een standaardtanker, met accent op veiligheid en gebruiksgemak.
In 2004 ging hij als ondernemer in de tankvaart van start; sindsdien was hij als projectleider betrokken bij de afbouw van acht schepen. Hoe de hazen lopen in de afbouwsector is hem inmiddels bekend. Dennis: “Belangrijk is dat je leverancier en installateurs kent en het karwei zo indeelt dat deze ruimte hebben om te werken.”
Bekende kleur
We tellen op de Servus zes Caterpillars, door Pon Power geleverd. De voortstuwing bestaat uit twee 3508 Caterpillars van 1065 pk, versterkt door Masson-keerkoppelingen van ADS Van Stigt. De schroefasinstallatie is van De Waal met schroeven van ProMarin. Een Verhaar-boegschroef houdt het voorschip onder controle. Werkina nam het elektrische deel op zich.
Muehlhan heeft de veertien tanks gestraald en gecoat, die door een gelijk aantal Marflex-pompen en Hoveko-tankmeting met behulp van Saab-radars functie krijgen. De complete betimmering en de stuurhuislessenaar zijn van Hoogendoorn met een Keukenline-keuken en scheepsstoffering van T&T.
Huchems gebruikersgerichte productinnovatie om een optimaal resultaat te bereiken zonder het milieu onnodig te belasten, nam ook dit keer geen afwachtende houding aan en maakte schoon schip met slijpsel, maagdelijke roest en ander ontsierend installatieoverblijfsel.
Dennis Mandemaker installeerde de Servus in eigen beheer bij Smits Machinefabriek in Capelle aan den IJssel. (foto’s Johan de Witte)
Van der Velden stuurt
Van der Velden leverde hydrodynamisch gevormde profielroeren (type HD 220), die het mts Servus sturen en manoeuvreren met een draaimoment van 75 kNm. De zelfregelende hydrauliekpomp, die aan de PTO van de hoofdmotor wordt gemonteerd, en de volledige hydrauliekunit hebben eveneens het Van der Velden-etiket.
Voor een optimale levensduur van de roerlagers in combinatie met nauwkeurig passende roestvastjstalen slijtringen en Railko-lagerbussen in de hennekokers wordt het oliedunne ‘0’ vet gebruikt. Hiervoor wordt een robuust en bij uitstek geschikt automatisch traploos 3000/8 vetsmeerapparaat geleverd.
Het lessenaarstuurpaneel is voorzien van een joystick waarmee de elektrische bediening van het proportionele stuurventiel direct kan worden beïnvloed en overruled.
De Servus stuurt als een ‘zonnetje’. Rond de kerst ging hij in de running.
(Johan de Witte)