- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Rossini: GBS in crescendo

Mts Rossini: GBS in crescendo

- Advertentie -

Delen

We hebben de afgelopen jaren regelmatig bezoeken gebracht aan Erik Vermeylen voor het optekenen van nieuws over zijn vloot. We doen daartoe altijd zijn kantoor van GBS General Bunkering Services aan. Voorheen was dat gevestigd op een steenworp afstand van de brandweerkazerne en het fameuze pompgebouw in Antwerpen. In die hoek ligt meer dan eens een schip van zijn vloot langs de wal. Het kantoor van GBS is daar niet meer te vinden; het is met de grond gelijk gemaakt. Daar is nu slechts een kale bouwplaats zonder activiteiten. Niettemin klaagt Vermeylen zeker niet. Het voltallige personeel is zeer tevreden over het huidige, nieuw gebouwde kantoor aan de Kambalastraat langs de kade van het Houtdok. Ze hebben daar allen hun draai inmiddels gevonden.

Erik Vermeylen aan boord van het mts Rossini. (foto’s Hans Heiligers)

Het is op die plaats waar Vermeylen voor ons de koffie serveert. Altijd weer gezellig om met Erik zaken op te pakken en de revue te laten passeren. Ondanks het gegeven dat zijn onderneming eerst twaalf jaar terug werd opgericht, heeft hij de laatste vijf jaar een zestal nieuwbouwschepen aan zijn vloot kunnen toevoegen. In willekeurige volgorde zijn dat de Beethoven, Paganini, Ravel, Verdi, Vivaldi. Het schip waar we vandaag de spots op zetten is het zojuist opgeleverde bunkerschip Rossini.

Klassiek
Als we tijdens de koffie samen de markt overzien, zegt ook Vermeylen met een open mind dat er betere tijden te bedenken zijn. Wij kennen Erik als een man met veel vriendschappen en zakelijke contacten waarbij de relatie altijd is gestoeld op de sleutelwoorden vertrouwen, gunnen en continuïteit. Tegen die achtergrond is hij vol vertrouwen en content met zijn nieuwe bunkertanker Rossini. Tegelijkertijd vult hij vanuit dat optimisme meteen aan dat hij het schip toch wel enkele maanden eerder in zijn planning had willen opnemen.
Het ontwerp van het casco komt van de tekentafels van VeKa. Het is in China gebouwd. Het is een ‘klassieke’ 3000-tonner die in oorsprong tien tanks telde. De maatvoering is 110 x 11,45 x 3,76 meter, de kruiplijn is 5,40 meter. Nadat het casco in Rotterdam was aangekomen, is het bij Scheepswerf Jooren in Werkendam verbouwd tot een schip met twaalf tanks en een totale inhoud van 3786 m3. Daarna werd de reis naar Lemmer aangevangen, waar de Rossini een plaats kreeg langs de afbouwkade van Veka Bijlsma Shipyard.

Sightseeing
Gedurende de afbouw was het Marcel Allard van GBS die zijn auto opnieuw een aantal maanden op de automatische piloot naar Lemmer liet rijden. De Rossini is het zesde nieuwbouwschip dat onder zijn regie wordt afgebouwd. Volgens Vermeylen doet Allard dat met veel plezier. We kunnen het Marcel niet zelf vragen. Plichtsgetrouw als hij is heeft hij gewacht tot de Rossini is opgeleverd en hij geniet nu van enkele weken verlof.

De lessenaar is in kersenhout uitgevoerd.

Erik stelt voor om samen de Rossini te gaan bekijken. Vermeylen houdt van kwaliteit en heeft oog voor detail. Daarom heeft hij zelf het schip laten droogzetten en aan een laatste inspectie onderworpen alvorens hij de Rossini binnen enkele dagen opneemt in de planning van de bunkering. Binnen enkele minuten zijn we aan de Droogdokkenweg. We kunnen ons goed voorstellen dat Erik fier is op zijn nieuwe 2-partijenschip.
Terwijl Vermeylen wat zaken regelt, krijgen wij van de bemanning een sightseeing en uitleg over van alles en nog wat aan boord. Als we naar het voorschip lopen langs de door Van Wijk geleverde bunkergiek lijkt daar geen eind aan te komen. We horen dat hij een lengte heeft van maar liefst 26 meter.

Motief
Voor kenners staat de componist Rossini ondermeer bekend om zijn karakteristieke ‘Rossini-crescendo’ . In gewoon Nederlands betekent dat: een steeds sterker herhalen van het oorspronkelijk motief. Ook GBS blijft zijn standaards sterk herhalen bij iedere nieuwbouw: voorop zien we die terug in de vorm van twee Cummins QSK15-motoren en de Verhaar-boegschroefinstallatie. Het leidingwerk is van VeKa en de pompen zijn afkomstig van EPS Bornemann. Aangekomen in het door Kampers geleverde stuurhuis zien we een in kersenhout uitgevoerde lessenaar.

Erik Vermeylen heeft het schip laten droogzetten en aan een laatste inspectie onderworpen.

Ook de woning is daarmee betimmerd. Hoogendoorn heeft tot nu toe alle schepen van de vloot daarmee op dezelfde wijze betimmerd. Jean Pierre Props heeft op de Rossini zijn visitekaartje weer achtergelaten, evenals een stoere ABC-hoofdmotor van 1800 pk met de bekende 1000 toeren. Ook dat is traditie op de vloot.

Plots fluit er iemand op zijn vingers: het dok is volgestroomd en de machinist heeft het bijna niet meer te stuiten plan om onze terugweg naar de wal op te takelen. We nemen afscheid van de bemanning. Als even later bij het manoeuvreren de boegschroef in de beperkte ruimte van het dok laat zien wat hij kan, staan we bijna met natte voeten op de kade. Het schip heeft er overduidelijk zin in.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -