Mts Helsinki: een sterke, innovatieve ultralight

0

Staal op de juiste plaats voor sterkte, geen onnodig gewicht aan boord en gefocust op groene voortstuwing, dat is het scheepskarakter van 2021! Aan boord van de Helsinki ligt het accent op diesel-elektrische aandrijving.

Mts Helsinki is door Inec International Naval Engineering Consultants ontworpen. Het casco, slechts 855 ton staalgewicht, meet 135 x 11,45 meter, bezit een opmerkelijk groot draagvermogen en is door de Rubicon Shipping Company op de werf Begej in het Servische Zrenjanin gebouwd. 

De Helsinki onderscheidt zich in voortstuwing met twee elektrisch aangedreven schroeven. Dolderman installeerde het schip in opdracht van Rheintank Luxembourg dat hiermee een eigentijds uitgevoerde Rijntanker aan zijn vloot toevoegt. Victrol Chartering zorgt voor de bevrachting.

Voorbereid

Mts Helsinki is voorbereid op volledig groene voortstuwing. Echter, aangezien vandaag de dag nog geen competitief alternatief voor diesel beschikbaar is, is gekozen voor een modulair systeem. De dieselgeneratoren waarmee elektriciteit wordt opgewekt, kunnen in een latere fase worden vervangen door een klimaatneutrale variant. Voor de opslag van toekomstige alternatieve brandstoffen zoals waterstof, ethanol, methanol of andere brandstof met groen kenmerk is plaats gecreëerd en alvast gebruiksvoorziening gerealiseerd. 

(foto johan de Witte)

In de achtermachinekamer is een Caterpillar 3512 CCR II generator geïnstalleerd die de elektromotoren op twee schroefaslijnen van energie voorziet. De schroeven hebben 1,50 diameter. De installatie is reeds beproefd en goed bevonden voor bergvaart. In de daalvaart wordt eveneens één Caterpillar C18 gebruikt die in het voorschip is geplaatst. Deze C18 wordt bij het gebruik van boegschroef en pompbedrijf ingezet, evenals voor het leveren van boordenergie. Als havengenerator is er een John Deere. 

Het dekhuis (voor) en de toegang tot generator en boegschroef beneden is geheel ledig en blijft dat ook, met het oog op de toekomstige aanpassing naar alternatieven brandstoffen of energievorm. Er is plek voor drie 20-voetscontainers, het dak is afneembaar als toegang voor groot materiaal. 

Havenstad

Overeenkomstig filosofie en ervaring van Victrol, dat reeds enige schepen met CCR II-motoren met SCR conform Stage V (compliant) in de vaart heeft, is vergroening completer wanneer met andere brandstofmodes ook de stikstofproductie wordt geëlimineerd. Wachten nog dus, niettemin gaat de ontwikkeling snel. 

De Helsinki is in algemeen perfect uitgevoerd. Aan het leidingwerk hangt het label van RugoTech, een Heatmaster-ketel is hier in de achtermachinekamer geplaatst en houdt de elf tanks op temperatuur. 

EMS zorgde ervoor dat de geavanceerde diesel-elektrische installatie werkt. Natuurlijk heeft de Helsinki reeds een geslaagde proefvaart achter de rug. Het is een ‘cool’ schip overeenkomstig de Finse havenstad waarnaar ze is vernoemd!

(foto Johan de Witte)

Begej Shipyard

De Begej Shipyard ligt diep in de Vojvodina van Servië verscholen aan het gelijknamige riviertje. Reeds in de jaren 90 werden er rivierschepen gebouwd. In 2016 werd door een oude claim van het Milosevic-bewind de poort gesloten. 

Met de aankoop in 2017 door Rubicon Shipping Company is de werf nieuw leven ingeblazen. In drie jaar tijd heeft de nieuwe eigenaar nog eens 1,6 miljoen euro in de scheepwerf – zo’n 80 kilometer van Belgrado – geïnvesteerd. De werkvloer telt momenteel 130 medewerkers, en het is de bedoeling om dat aantal uit te breiden tot 250. 

In een paar jaar tijd veranderde het management en de werfoutillage van gedateerd in modern. Met name: vernieuwing van equipement, 3D-tekenkamer, professioneler, interactief, jonge medewerkers tussen ervaren vakmanschap op de werkvloer en vooral: dichter bij de opdrachtgever. 

De Helsinki is in twee delen gebouwd en op een andere, eveneens tot de Rubicon-groep behorende scheepswerf in Perlez aan elkaar gezet. Dit betreft de voormalige Bomex-werf. Het zal niet de laatste keer zijn dat we van deze werf horen. Kwaliteit ondervindt waardering. Schepen blijven nodig!

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.