Mts Cosmos: een ster maakt haar entree

0
nieuwbouwtanker Cosmos

Bij een scheepsdoop ligt emotie op de loopplank. Je tekent voor een nieuwe tanker bij RensenDriessen Shipbuilding, dat het casco door Haitong Offshore in China laat bouwen en door Dolderman laat installeren. Het wordt een heel gaaf schip is je beloofd en hoor je zeggen in het metier. Je ziet wat filmpjes tussendoor, maar dán sta je eindelijk aan dek van de Gepke en vaar je het transport tegemoet bij het binnenlopen van de Nieuwe Waterweg. 

Die eerste kennismaking met je schip is heel erg spannend. Als dan blijkt dat het van een kwaliteit is zoals de bouwer heeft beloofd en er alles op en aan zit wat je graag wilde, zakt de bloeddruk. Immers, kwaliteit tussen boeg en spiegel is voor de gehele levensduur een waardevol gegeven.

Goede vaart

Dordrecht 22 mei: Een door corona klein gezelschap volgt dochter Anissa Stevens in haar beweging als zij het lint neemt en begeleid door “ik doop u, Cosmos en wens u en bemanning een behouden vaart” de fles aan scherven slaat. Champagne stroomt in de Kalkhaven. 

Wim Driessen draagt in zijn speech het schip over aan de familie Stevens-van Hemelrijk: “Proficiat met uw schip, dank voor het vertrouwen en goede vaart!” Aalmoezenier Bernhard van Welzenes geeft het evenement een geestelijke lading door bemanning en schip op zijn gewaardeerde wijze te zegenen. “Amai, het is nu ons schip”, ontglipt Karel Stevens. “Wij menen dat een schip gedoopt moet zijn.”

Plezier in het varen

Het echtpaar Karel en Jessica Stevens-van Hemelrijk vormt een team. Hoewel varen werk is en niet altijd alleen maar leuk, hebben ze er plezier in. Liefst lange reizen, naar overal waar water staat. Na eerst op verschillende schepen te hebben gevaren, was de Parana veertien jaar lang hun laatste schip. 

Dan wordt het tijd voor een nieuwe uitdaging. Mts Cosmos is het geworden, een heel ander schip, niettemin weer met dat eigen karakter in uitvoering en indeling overeenkomstig ervaring, altijd met het accent op werkbaar-gemakkelijk… En het moet er goed uitzien! 

De woning die de handtekening heeft van Jessica, bewijst dat in comfort en sfeer. De mannen van Verveer hebben zich bij Jessica weer eens in de belangstelling getimmerd.

stuurhuis van mts Cosmos
(foto Johan de Witte)

Is dit jullie eerste nieuwbouw?
“Het toeval wil dat we onze Parana destijds eveneens door RensenDriessen is gerealiseerd. Veertien jaar geleden was Wim Driessen nog maar net partner van George Ren-sen. De Parana was voor Wim zijn eerste schip dat hij bemiddelde. We hebben daar een goede herinnering aan, vandaar is het logisch dat we deze deal opnieuw met Rensen-Driessen wilden maken. 

Hoe verliep de proefvaart, Karel?
“Behalve zo nu en dan een niets voorstellend alarmpje functioneert het schip zoals het moet. We zagen 19,6 kilometer op de teller, het pompbedrijf werkt uitstekend, manoeu-vreren is een plezier.”

De bemanning kent hier geen 14/14, wachttijd is vrije tijd, voor de vakanties wordt er aflossing geregeld. Zoon Niels (19), die net zijn studie elektrotechniek heeft afgerond, is aangemonsterd. Hij is van plan zijn papieren te halen en zich warm te lopen om over een paar jaar het roer van de Cosmos over te nemen. 

De Cosmos heeft een sterk team, zonder personeelsproblematiek, dat voor Anaco uit Antwerpen in de running gaat. Anaco is een vervoerspartner voor een 20-tal particuliere schepen. 

(foto Johan de Witte)

Durf en ervaring

De lijn van het voorschip toont dat het vooruit wil. Vanaf de kaai geeft hoogwater zicht op de zij. Nauwkeurige plaatvoering, de las mooi gestapeld, bergplaat, stuik, en platen vormen een tot op de millimeter kloppend kruispunt. Frames nauwelijks zichtbaar, een erg gaaf casco!

We zijn aan boord, het trunkdek is als een dansvloer, het leidingwerk van RugoTech maakt ook hier de blits. We duiken de machinekamer in, waar een Caterpillar 3508 de dienst uitmaakt. Er is een dwarsscheepse brandstoftank die een trap in de machineka-mer creëert. Het is ook de vloer voor de werkbank, schakelkasten van Werkina, de luchtcompressor et cetera. Heel handig, veilig en het ziet er goed uit. 

We zien hier aan boord nieuw ontwerp- en tekenwerk, durf, overweging en praktijkervaring. Weer aan dek wordt de Misti-autokraan getest, de Kampers-stuurhut is zoals gebruikelijk meer dan oké, en dat geldt ook voor de conservering door GEMA Services. Goed schip. 

Binnenvaartkrant wenst de familie Stevens-van Hemelrijk een goede vaart!

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.