- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Chopin: tiende nieuwbouw voor GBS Group

Mts Chopin: tiende nieuwbouw voor GBS Group

- Advertentie -

Delen

De nieuwbouwschepen die de afgelopen tien jaar voor de Antwerpse GBS Group (General Bunkering Services) zijn gebouwd dragen zonder uitzondering de naam van een componist. Het maakt de vloot overal goed herkenbaar. En ook de nummer tien in de rij maakt daarop geen uitzondering. Het schip is genoemd naar Frédéric Chopin, de allergrootste Poolse componist. Chopin is een naam die ruim 200 jaar na zijn geboorte wereldwijd nog steeds geen verdere toelichting noodzakelijk maakt.

Omdat GBS’ CEO Erik Vermeylen vele vlieguren van zijn kantoor in Antwerpen is, worden wij geheel volgens afspraak en met evenveel gastvrijheid ontvangen door zijn zoon Tom Vermeylen en Marcel Allard. Tom is bij GBS verantwoordelijk voor alles wat gelinkt is aan ADN, EBIS en TMSA. En natuurlijk lopen van daaruit vele lijntjes naar het enkele dagen terug opgeleverde mts Chopin.

Het mts Chopin is het tiende schip dat geheel volgens planning dit jaar aan de vloot zou worden toegevoegd als onderdeel van het masterplan van de vlootvernieuwing van GBS. Dat plan is tien jaar terug ingezet en voorziet ieder jaar in de bouw van een nieuw tankschip.

6Chopin-lieren
(foto Hans Heiligers)

 

Onder de indruk

Alle details van het nieuwste schip die wij zouden willen weten, worden aan tafel meteen door Marcel Allard uit zijn mouw geschud. Allard heeft vanaf kindsbeen de (bunker)tankvaart in zijn bloed en is met heel veel plezier al bijna dertig jaar als technisch manager en is vanaf de start van de onderneming aan GBS verbonden.

De laatste tien jaar heeft hij zijn takenpakket mogen uitbreiden met alles wat bij een nieuwbouw om de hoek komt kijken. En dat traject loopt vanaf het moment van de tekening, de voorbereidingen en de bouwbegeleiding tot de oplevering. Met voorbijgaan aan de opgedane routine slaagt hij er bovendien nog steeds in om altijd dingen te bedenken die het schip opnieuw een stukje veiliger maken en waarbij de functionaliteit ook nog eens een extra accent krijgt.

Zo af en toe ontkom je als journalist niet aan een uitdrukking die je weleens meer gebruikt. Ook nu bekennen wij dat het mts Chopin zoals wij dat de dag ervoor bij VEKA in Werkendam hebben bekeken, een schip is geworden waarvan je meer van onder de indruk bent dan een willekeurig ander. Allard begrijpt wat wij bedoelen; ook hij heeft die klik met het schip ervaren. Leuk om te horen. En eerlijk is eerlijk: een wel verdiend compliment voor Gebr. De Jonge van Shipyard Kladovo in Servië.

 

Twee meter naar voren

Een casco waarop niets valt af te dingen en dat mag ook worden gezegd van de drie lagen schilderwerk. Let wel: schilderwerk dat pas is aangevangen nadat het leidingwerk was voltooid. De machinekamer stond al in de grondverf toen het casco eind oktober 2014 in Werkendam werd afgeleverd.

‘De eerste indruk van hun tekening fronste even wat wenkbrauwen tijdens de eerste bespreking’, zegt Allard. ‘Maar al snel vonden wij het eveneens een goed plan om de boegschroef twee spanten verder naar voor te halen’, vervolgt hij. En het succes liet zich twee dagen terug bewijzen toen tijdens de proefvaart de Verhaar-boegschroef een notering kreeg van 9,4 kilometer per uur.

‘Twee meter naar voren betekent een fors langer kanaal en dat is dus heel goed te merken’, verklaart hij en voegt daar meteen aan toe dat het mts Chopin tijdens de proefvaart voor meer dan 70 procent was beladen.

 

Stookolie

Voor het totaalbeeld vermelden wij de details van het schip. Het heeft de volgende maatvoering: 86,00 x 11,40 x 3,80 en een gemiddelde kruiplijn van 6,40 meter. De meetbrief is nog niet binnen maar die zal rond de 2.250 ton uitkomen.

6Chopin--lessenaar
(foto Hans Heiligers)

Wij noteerden eveneens een compliment voor de betimmering van de woning voor vier bemanningsleden en het stuurhuis. Het is bestemd voor De Combinatie Interieurbouw in Hardinxveld-Giessendam.

Het dubbel uitgevoerde leidingwerk kenmerkt zich door één gaspendelleiding en één set kranen. Alle leidingen zijn via jo-jo’s dubbelzijdig afsluitbaar.

Voorlopig gaat het schip binnen het ARA-gebied gasoliebunkers verzorgen. Op grond van de Heatmasterketel in het voorschip en het certificaat C-2.2 is het schip eveneens geschikt voor stookolie.

Afsluitend kunnen we nog melden dat het mts Chopin niet voor de afsluiting van alle bouwplannen heeft ingeluid. Op de bureaus bij GBS gaan op dit moment al tekeningen over tafel voor de bouw van een tweede estuaire tanker binnen de vloot. Zoals het er naar uitziet kan er medio mei begonnen worden met het knippen. Wij blijven met veel interesse de voortgang van de bouw volgen.

 

tekst: Hans Heiligers

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -