Op 12 februari doopte mevrouw T.D. Schutte, afdelingshoofd Operationele Zaken van de brandweer, het nieuwe brandbestrijdingsvaartuig met de naam Zuid-Holland Zuid. Na ruim dertig jaar was zijn voorganger, de Zuid-Holland aan vervanging toe.
Aan de realisatie van dit 23,95 meter lange brand- en calamiteitenbestrijdingsvaartuig hangt het label van Scheepswerf de Haas Maassluis, in samenwerking met Bureau voor scheepsbouw uit IJmuiden plus dertig jaar ervaring van de brandweer met de Zuid-Holland. Het casco is een doorontwikkeld RWS-model, met accenten op weerstandsvermindering, strenge geluidseisen, duurzaam en lichtgewicht materiaal met hoogste kwaliteitsnorm, beperkt totaal gewicht voor 39,9 kilometer snelheid met minimale golfslag!
Een “puzzel” voor het team van De Haas en onderaannemers, waarbij de specifieke blusboot-equipment ingenieus geïnstalleerd is. Deze nieuwe brandweer-rode boot met een Green Passport van Lloyds Register, bezit techniek tot achter de komma, hightech op en in het stuurhuis, kwaliteitscomfort in het verblijf met ramen en deuren die “onder druk” niet opgeven! Ofwel eigentijds materiaal waarmee een brandweerteam calamiteiten aanpakt.
Teamwork
‘De boot is ingericht voor een vlotte en veilige running, is geluidsarm en heeft onder andere een pompcapaciteit van 2 x 10.000 liter per minuut. De hoofdmonitor levert 18.000 liter per minuut met 13 Bar over 130 meter’, antwoordt hoofd operationele voorbereiding en projectleider Auke Blok tijdens een telefonisch interview.
Niet zonder trots vervolgt hij: ‘Ook is er een monitor voor SVM (1.800 liter schuim). De kraan op het achterdek is hiervoor ingericht die bijvoorbeeld een schuimdeken op een trunkdek kan leggen. Voor berging kunnen de bluspompen worden omgeschakeld met een zuigcapaciteit van 5.000 liter per minuut.’
Een aantal gasdetectors is ingebouwd en sprinklers in het zogeheten prewetting-systeem zorgen dat de boot het hoofd koel houdt. Natuurlijk zijn er diverse brandslangen (handstralen) en een magazijn vol materiaal. 2 x 6000 liter per minuut kan er naar de wal geleverd worden. De boot heeft een duikplatform en is natuurlijk ADN gecertificeerd om bij elke calamiteit inzetbaar te zijn.
Wat is de gemiddelde inzet frequentie jaarlijks?
‘Twaalf’, weet Blok. “We hebben het dan over incidentbestrijding op vaarwater en havens. Om de verhouding duidelijk te maken: jaarlijks rukt de brandweer Zuid-Holland Zuid ongeveer 3.500 keer uit voor incidenten.’ Hoeveel medewerkers zijn hiervoor inzetbaar? ‘De brandweer Zuid-Holland Zuid beschikt over zeven schippers in onregelmatige dienst. Bij calamiteitmelding gaan er zes brandweerlieden naar boord (volledige autobemanning). Het zijn medewerkers die eveneens maritiem getraind zijn en hun “man aan dek staan”.’ In totaal heeft de brandweer Zuid Holland Zuid 200 beroepsmensen en last but not least 800 vrijwilligers!
Binnen tien minuten op de rivier
Op de ligplaats aan Het Duivelseiland in Dordrecht stappen we aan boord. ‘Een centrale ligplaats’, vindt één van de schippers, Peter Kuiphof. ‘Van hieruit kunnen we ook worden ingezet bij incidenten op en rond het water in Midden- en West-Brabant. Bij een alarm is de wagen met zes mensen hier binnen de zes minuten voor de gangway. Ingeval van een koudstart zijn we in tien minuten na de melding op de rivier. Als we aan boord zijn is dat nog sneller en haasten we ons met 39,9 kilometer snelheid – meer dan 40 vereist overeenkomstig wetgeving een tweede kapitein – naar de probleemlocatie.’
Hij spuit het dek nog even clean vooraleer zijn collega’s arriveren voor een trainingsmiddag, waarbij de functies van de boot goed worden getest. In de stuurhut – die heeft een touch van luchtvaart – laat Kuiphof op een screen van Alphatron zien dat alle pompen en kleppen elektrisch bedienbaar zijn.
‘Nee, nee dat hoeft niet”, maar een monitor op het voordek laat de Zwijndrechtse brug al in een waterfront verdwijnen. De totale pomp- en blustechniek op één screen lijkt professioneel speelgoed. Bij inzet zit de schipper in zijn stoel en navigeert met gebruikelijke apparatuur plus camera’s en spiegels zijn boot. Zijn collega bedient het systeemscreen en staat met de collega’s in contact die buiten het werk doen.
Spanning
Voor buitenstaanders lijkt dat op een filmset, spanning is nooit ver weg. Rustig blijven, beheerst je werk doen, onmisbaar zijn als het mis gaat, is het scenario voor brandweerlieden. Een duik in de gescheiden machinekamers (door waterdichte deuren) met twee maal C18 Caterpillar op een normale schroefaslijn en twee Caterpillars C8 voor het pompbedrijf leert dat alles dubbel is uitgevoerd om functie bij inzet te continueren. Op de generatorset staat om elk misverstand te voorkomen Cat Marine Power.
De spierwitte Cats blitsen in hun yacht performance. Allround schitterend en servicevriendelijk geïnstalleerde equipment is genieten.
Kunststof leiding is hier gebruikt voor duurzaamheid en lichtgewicht. Zelfs de uitlaatdempers zijn prominent aanwezig, met een knipoog naar de 30-jarige Zuid-Holland die met z’n tweemaal niet gedempte BAM Deutz, nooit ongemerkt de Dordtse Dom passeerde. De Binnenvaartkrant wenst de brandweer succes en voldoening met het werk waarvoor de Zuid-Holland Zuid gebouwd is.