Het in het Roemeense Orsova gebouwde casco van de tanker Charis lag amper voor de wal bij ASTO of er was al hoog bezoek aan boord. In het kader van Ondernemend Brabant bezochten Commissaris van de Koning Wim van de Donk en burgemeester Willemijn van Hees van Geertruidenberg de werf in Raamsdonksveer.
Onderdeel van dat bezoek was een gesprek aan boord met Edmond De Weirt en zijn echtgenote Vera van de Wygerd, de trotse eigenaren van de 6.428 ton metende Charis. Verder toonde ASTO-directeur Sjef Peters de “hoge” gasten onder andere ook het ernaast gelegen casco van de Indus, een diesel-elektrisch aangedreven containerschip dat volgende maand wordt opgeleverd.
Ook werd in een van de bedrijfshallen de FORU bekeken, een door ASTO mede-ontwikkelde en gebouwde unit die zelfs in onrustig zeewater drijvende olie kan opruimen.De CvdK en de burgemeester kregen zo een boeiend beeld van nieuwbouw, afbouw, onderhoud en reparatie van schepen en scheepvaart gerelateerde producten, ofwel de nautische wereld van ASTO.
Rick Verhage
De door ASTO compleet afgebouwde Charis (135 x 15 x 4,40 meter) is het vijfde schip onder die naam van de familie De Weirt. De Charis I was van vader Vital; de Charis III samen met broer Frankie. De vorige, 3.801 ton metende Charis is voor Edmond en Vera tien jaar geleden afgebouwd. Projectleider van de werf was toen Rick Verhage. Sinds vijf jaar is deze ervaren vakman in dienst van ASTO en gezien de goede ervaringen met hem bezochten Edmond en Vera De Weirt tijdens de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen de stand van de werf uit Raamsdonksveer.
Ik spreek het echtpaar in de fraaie woning aan boord van de Charis. Opvallend is de zeer fraaie pvc-vloer met de sfeer en natuurlijke uitstraling van hout, die ook te vinden is in de stuurhut. ‘De vloer is onderhoudsarm, duurzaam, zeer gemakkelijk schoon te houden en geluiddempend. Bijkomend voordeel is dat de door Dik den Hollander uit Werkendam gelegde vloer warm aanvoelt omdat die snel de omgevingstemperatuur aanneemt’, aldus een tevreden ondernemersvrouw.
Eén aanspreekpunt
Over de samenwerking met ASTO vertelt echtgenoot Edmond: ‘Ik had van diverse Belgische collega’s zeer goede verhalen gehoord. Toen we hoorden dat Rick Verhage tegenwoordig voorman is bij ASTO was dat voor ons een extra pre.’ ‘We kunnen terugkijken op een zeer relaxte afbouwperiode. Op het timmerwerk na – dat is op een voortreffelijke manier gedaan door Willemsen – doen de mensen van ASTO alles zelf. Het elektrisch werk, zoals de tankalarmering, verlichting, en de communicatie- en navigatieapparatuur doen ze bij de afbouw van schepen standaard en dat gaat hen uitstekend af.’
‘Voor ons is deze manier van werken heel prettig, omdat je dan maar één aanspreekpunt hebt; dat maakt de lijnen lekker kort. Wij houden niet van bling, maar zijn wel bereid om meer geld uit te geven voor kwalitatief hoogwaardige topkwaliteit. Een voorbeeld daarvan zijn de twee ABC-motoren van 1.500 pk elk. Met andere woorden: wij hebben liever degelijke motoren in de machinekamer dan gouden kranen in de badkamer.’
Rensen-Driessen Shipbuilding
Het Roemeense casco is geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding en kwam in perfecte staat aan in Raamsdonksveer. De naam Charis betekent in het Grieks/Latijns “Gods zegen”. Dat zou toch garant moeten staan voor een goede vaart in de toekomst.
Edmond De Weirt begon zijn varende carrière in 1982 op een vrachtschip van 1.100 ton. Na geruime tijd gevaren te hebben op een containerschip, stapte de familie over op de tankvaart. De op zaterdag 7 maart door de kleinkinderen Louis (6) en Jeff (7) gedoopte mineralentanker Charis beschikt over een dubbel leiding-systeem, een ketel met verwarmingsspiralen en een bunkergiek van 30 meter.
Hierdoor kan er zware stookolie worden vervoerd en kan het schip ingezet worden in de zeehaven voor bunkering. Daarvoor heeft de Charis achttien tanks van 380 kuub elk. Die worden ingezet voor Victrol, dat al tien jaar de bevrachter is. De eerste reizen zullen richting Köln gaan.
Superdegelijk
Met dank aan ASTO dat, geheel volgens de wensen van de klant, een superdegelijk schip heeft kunnen overdragen. Sjef Peters heeft met zijn bedrijf tijdens de forse crisis nog steeds het hoofd boven water kunnen houden. Hij zegt daarover: ‘We zitten in een periode na een opgefokte tijd, waarin het ene na het andere binnenvaartschip werd gebouwd. Je moest in die periode qua personeel en onderaannemers genoegen nemen met wat op straat liep.’
‘Voordeel van deze moeilijke tijd is dat we nu kunnen kiezen uit de beste vakmensen en daardoor voor een marktconforme prijs topkwaliteit kunnen leveren. Er is altijd wel iemand goedkoper, maar die kiest dan niet voor het betere werk en het beste materiaal.’
Als een vis in het water
‘Er zijn ondanks de recessie altijd ondernemers, zoals de familie De Weirt, die durven te investeren. Wij onderscheiden ons van ondernemers die alleen maar bezig zijn met kortetermijnplanning. Tijdens een afbouw proberen wij ervoor te zorgen dat de klant zo ontspannen en relaxed mogelijk aan de eindstreep komt.’
Dat vertaalt zich ook naar de keuze voor onderaannemers en toeleveranciers. ‘Die zijn misschien niet de goedkoopste op de markt, maar leveren wel stuk voor stuk topkwaliteit en willen met varen, bouwen en de nazorg aan de top staan. In dat gezelschap voelt ASTO zich als een vis in het water, waarbij we ons uiterste best doen de hoge verwachtingen van de klant steeds weer waar te maken.’
tekst: Jan Hoek