Alweer een Eco-Nomy-casco van Gebr. De Jonge uit Kladovo. Breko Shipbuilding & Repair, met afbouwregie van Alex Mutsaars’ team, realiseerde er in combinatie met Volvo-motoren en een dubbele Mourik EGP-emissienabehandelingsinstallatie, een milieugroene tanker van.
Baltimore in ‘Papecity’ vraagt om Wikipedia-info. Over de havenstad aan de Cheasepeake Bay lees je daar onder ander dat Edgar Allan Poe er is geboren. Hij zou over deze tanker met corona-intriges op de werkvloer wellicht een spannend verhaal hebben geschreven. Ons plot is: kwaliteit en duurzaamheid.
Ook had de schrijver geen notie van vergroening, katalysatoren en filters. Even voor de duidelijkheid: de wetgeving eist dat een motor 10.000 uur op de proefstand moet draaien, waarna die ingebouwd in het schip en voorzien van een nabehandelingsinstallatie, voldoet aan Stage V en als zodanig door een geaccrediteerd klassenbureau wordt gecertificeerd. Inbouw zonder 10.000 uur proefstand, maar eveneens met nabehandeling,
genereert een ‘Stage V-normering’ en vraagt na circa drie maanden ‘meting aan de pijp’ door bijvoorbeeld SGS. Bij een resultaat overeenkomstig wettelijk normering volgt dan eveneens een Stage V-certificaat!
NOx-reductie
Alex Wanders, met de nieuwbouwportefeuille van Unibarge op zak, zegt: “De meting bij de drie maanden geleden in de vaart gekomen New Orleans resulteerde in een NOx-reductie van 75 procent. Een gegeven waardoor wij als Unibarge op groen afstemmen. Onze ervaring met emissienabehandeling is nog jong en dat is de reden waarom we focussen op de technische resultaten, functie en natuurlijk de kosten van brandstof én onderhoud. Je levert een bijdrage aan het milieu en dat geeft een tevreden gevoel.”
Volgens het EICB is er vanaf 1 september 79 miljoen beschikbaar voor vergroening van binnenvaartschepen. Deze maatregel gaat uit voor het installeren van SCR-katalysatoren op bestaande motoren in binnenvaartschepen. Het budget wordt beschikbaar
gesteld voor stikstofreductie van motoren. Roetfilters vallen in beginsel buiten deze maatregel, evenals het plaatsen van een compleet nieuwe Stage V-motor. Voor de nieuwbouw zoals de Baltimore sneuvelt dus het spaarvarken!
Mourik EGP uit Groot-Ammers heeft engineering, productie en service onder één dak. Dit maakt het mogelijk een emissienabehandelingsinstallatie te leveren waarbij de modules roetfilter en katalysator gecombineerd zijn. Door jarenlang testen werkt het systeem optimaal met zo min mogelijk onderdelen en is het zeer compact geëngineerd: voor krappe ruimten.
Vraagje: functioneert zo’n installatie uniform op elk type motor?
“Nee, je spuit ureum in dat een reactie op het materiaal heeft. De vloeistof zet zich af op de katalysator die een bijna ‘fysieke’ reactie heeft en daaraan moet wennen, hetgeen na een hoeveelheid draaiuren vraagt te worden afgeregeld.”
De Stage V-emissienorm gaat een enorme stap verder dan voorganger CCR2. Vergelijk het met de stap van euro-2 naar euro-6 in de auto-industrie, maar dan ineens.
“De meeste motorleveranciers in de scheepvaart kunnen op dit moment nog niet voldoen aan de norm, dus ongeacht de aanschaf van een nieuwe of tweedehands motor moeten de uitlaatgassen worden nabehandeld om compliant te zijn”, aldus algemeen directeur Gerrit van der Linde van Mourik EGP.
Als jochie schroefde hij met Meccano constructies in elkaar, later werkte hij bij DAF en stond daar aan de wieg van Stage II-III-IV en inmiddels V. Immers: de techniek waarmee de scheepvaart vergroent, komt uit de autowereld.
Vóóruitstrevend ontwerp
De 86 x 9,60 meter grote Baltimore heeft een afwijkend, niettemin gerenommeerd model: groot draagvermogen, manoeuvreert uitstekend en duikt met ballast onder de 4 meter. Er zijn vijf centertanks met spiralen.
De schroefaslijnen lopen ten opzichte van de kiel 5 graden schuin naar achter met als positief gevolg natuurlijke aanstroming naar de schroeven met een diameter van 1,40 meter. Er zijn geen tunnels!
Het 3-roerensysteem is door Van der Velden geleverd overeenkomstig het Aqua Logic-systeem. Door deze ultradunne roeren binnen te voorzien van vleugelprofiel en buiten recht te houden, met daarbij een roerschep van 16 tot 21 graden naar buiten ten opzichte van de roerblad-centerline te realiseren, wordt het rendementseffect versterkt.
In de machinekamer is het ‘even zoeken’ naar de Volvo’s met Reintjes-koppelingen. Het is er ruim en clean. Het mts Baltimore is een type C die klaar is voor de toekomst.