Oeverwerken B.V. heeft een nieuw schip laten bouwen: deze Stormvogel is ontstaan vanuit de wens om de nieuwe milieuwet- en regelgeving (ook de Duitse) voor te zijn, in combinatie met een groter hijsvermogen. Dat maakt het 86 x 11,45 meter grote schip ook voor bergingswerkzaamheden en grotere klussen inzetbaar. Daarnaast was snel en efficiënt baggeren een belangrijk uitgangspunt.
In samenwerking met KME uit Zwijndrecht zijn de ideeën en wensen vertaald in een compleet nieuw ontwerp. CDF-berekeningen zorgen voor mooie, vloeiende lijnen om de weerstand zo laag mogelijk te houden en zuiging bij ondiep water zo veel mogelijk te elimineren.
Doordachte constructie
Verder moest er rekening gehouden worden met de eisen van Lloyds Register, een kraan die 90 ton mag hijsen en over de kop heen kan werken, en de zijbeunen die voor anti-heeling gebruikt worden.
Dat vroeg om een bijzonder doordachte en stijve cascoconstructie. RensenDriessen Shipbuilding zorgde ervoor dat scheepswerf Santierul Naval Orsova dit tekenwerk body gaf. Afgelopen maart kwam het casco in Nederland aan.
Afresh verzorgde de afbouw. Het bedrijf uit Krimpen aan den IJssel was vanaf het begin van het tekenwerk bij het project betrokken en gaf de (af)bouw tot en met de uiteindelijke oplevering praktisch handen en voeten.
Voor de afbouw mochten gebruik worden gemaakt van de locatie van de leverancier van de kraan: PLM Cranes in Heijningen. Onder toezicht van Afresh hebben de
onderaannemers en zzp’ers daar hun werkzaamheden verricht.
Elektrische PLM-kaan
De nieuwe elektrische PLM-kraan met een deelbare giek van 42 meter kan tot 90 ton hijsen. Op de cabine staat de naam ‘Benjamin’, ter nagedachtenis van de zoon van de eigenaren, die op 5 augustus overleed.
De energie voor deze kraan komt uit één, twee of drie generatoren, het PLM-vliegwiel en/of de accu’s. Zodoende kan voor elke klus het juiste vermogen worden gekozen, en zelfs volledig emissievrij worden gewerkt. In de praktijk zal er veelal met één generator gedraaid worden, in combinatie met het vliegwiel, om de pieken tot 500 kW op te vangen.
Het schip is verder uitgerust met accu’s van EST-Floattech, die samen goed zijn voor 368 kWh en geladen worden met een 125 ampère walvoeding.
De Stormvogel beschikt over twee stortkokers en zandzeven. Die zorgen dat baggerwerk van iedere viscositeit verwerkt kan worden.