De voorbije dagen was er veel mediaberichtgeving over de toepassing van de CAO voor het bouwbedrijf. Wanneer de gevoelstemperatuur lager is dan -6 graden mogen de bouwvakkers het werk neerleggen. “In de bebouwde kom is het nogal eens beschut waardoor er nog kan
worden doorgewerkt maar buiten in de open vlakte wordt die grens veel sneller bereikt”, zo lazen wij.
Wij hebben meteen maar eens gekeken hoe dat in de nieuwe binnenvaart-CAO is geregeld maar daar kunnen we niets vinden over vorstverlet en gevoelstemperaturen en natuurlijk komt dat doordat we daar nooit mee zijn opgegroeid.
Uitleg
(foto Hans Heiligers)
Als wij bij Bodewes Binnenvaart B.V. in Millingen a.d. Rijn uit onze auto stappen merken we dat ook daar de oostenwind zijn werk met veel genoegen doet in de open vlakte rond het water. “Uit welke hoek zo’n snerpende oostenwind ook komt: hij is altijd even koud”, zo sprak de eigenaar van het café langs de haven van Oudenbosch altijd.
Schipper Dick Griffioen van het ms Slack en zijn bemanning moeten nog wat geduld opbrengen voor de laatste zaken die onder regie van projectmanager Alfons Bruning van Bodewes Binnenvaart B.V. nog aan het schip moeten worden afgerond. Daarna kan Griffioen binnen enkele dagen volgens plan kolen gaan laden voor de eerste reis die naar Delfzijl gaat.
Vandaar dat hij deze middag met zijn nieuwe bemanning aan dek is te vinden om hen uitleg te geven en te oefenen met de luikenwagen voor het open- en dichtleggen van de glimmende Blommaert-luiken. Als wij aan boord stappen is dat meteen het signaal om het karwei als geslaagd te beschouwen en voor de koffie met een Goudse versnapering naar het stuurhuis te gaan.
Zusterschip
Tijdens de koffie vertelt Dick Griffioen dat hij is opgegroeid op de ouderlijke sleepboot van 26 meter. Hij vindt nog steeds dat hij met het schippersvak op de binnenvaart de juiste keus heeft gemaakt. Met veel plezier heeft hij tot nu toe de Europese wateren bevaren; je kon hem op de Century tegenkomen met drie bakken en later met de Paris I en Paris II.
Nu heeft hij met Overmeer Transport Group goede afspraken gemaakt over zijn dienstverlening aan boord van dit nieuwe schip en daar heeft hij voor wat betreft vakantie en vrije tijd zoveel mogelijk zijn echtgenote en kinderen (8 en 11) bij betrokken. Als het even kan varen ze altijd mee.
Als we later Alfons Bruning spreken horen we dat het casco van dit zusterschip van Overmeer’s ms Zijpsche Gat is gebouwd in Decín, Tsjechië. Het is een Damen Riverliner van 110 x 11,45 meter, waarvan er inmiddels vele tientallen zijn gebouwd. Op de werf van Bodewes Binnenvaart B.V. zijn ze inmiddels begonnen aan een derde schip voor Tesco, de rederij binnen de Overmeer Transport Group. “Het zijn steeds dezelfde mensen die aan het zelfde scheepstype werken en dat biedt veel voordeel aan alle betrokken partijen”, zegt Bruning.
De machinekamer. (foto Hans Heiligers)
De schepen zijn welkom bij Overmeer Transport Group die met inbreng van de drie schepen aanvang heeft gemaakt met een geplande vernieuwing van de Tesco-vloot. Ook het ms Slack is in die kenmerkende paars-gele rederijkleuren geschilderd. De specificaties van het schip sluiten naadloos aan bij het ladingaanbod voor reizen binnen de vele niches die bevrachter Overmeer zijn klantenkring aanbiedt. Met een brede armzwaai noemt Johan Overmeer wat willekeurige reizen van zijn aanbod voor bestemmingen langs het Kanaal Roeselare-Leie, de Boven-Rijn, Moezel en Donau. Johan Overmeer reist zelf ook heel wat af binnen Europa als hij voor zijn klantenkring steeds weer nieuwe contacten zoekt om ladingaanbod te verwerven. Hoewel het in deze tijd allemaal best nog wat beter zou kunnen lukt het hem nog steeds om onze binnenvaart op overtuigende wijze te promoten en met opdrachten terug te komen. Bij de Overmeer Transport Group blijft de focus onverminderd gericht op nieuwe mogelijkheden die steevast met een positieve instelling worden benaderd.
(Hans Heiligers)