Voor de Onderneming IV met haar 135 meter kwaliteit, gebouwd door Gebr. de Jonge in Kladovo en modelontwerp van Frans van Meerendonk, getekend bij KSB in Turnu Severin, onderwater-equipment door Hoebée geïnstalleerd, Lloyd’s klasse, Koedood afbouw plus vier maal Mitsubishi, EMS elektriciteit en wooncomfort van Elft Interieur, slaat het maritieme hart op hol.
(foto’s Johan de Witte)
Van Britt en Senna de Korte slaat eveneens het hart op hol als ze 19 januari in Dordrecht het schip van hun ouders en Jan van der Wijk onder belangstelling van 350 gasten dopen met “behouden vaart voor bemanning en schip. Een spetterend feest”, volgens de jonge dames!
The Green Line
De firma VOF de Korte van der Wijk wordt bemand door Johan en Judith de Korte van der Leer en compagnon Jan van der Wijk. Bemanningslid Judith is onmisbaar, als vrouw van de wal staat ze haar man aan het roer en is ze meester in de keuken.
In een zes-weken-op-en-twee-af-schema wordt er gevaren voor Gebr. De Korte Handel en Transportmij BV, de firma die een innovatief en vooruitstrevend vervoersconcept aan opdrachtgevers biedt met het project ‘the Green Line’”. Een project waarin schepen zich in emissie onderscheiden.
Compagnon Jan van der Wijk is wegens het plaatsen van een Mitsubishi in 1982 en eveneens in 1999 in zijn nieuwbouwschip, onbetaald diplomaat voor dit merk en bracht Johan en Judith de Korte in contact met Arie Koedood.
“Wij hebben een Mitsubishi type S6U-2 MPTK laten zien en ze waren gecharmeerd van deze robuuste, eenvoudige 1.414 pk sterke 6-cilinder in lijn bij slechts 930 omwentelingen. Vanzelfsprekend ging het ook over afbouw en werden wij het hierover vrij snel eens. Met twee hoofdmotoren en twee Mitsubishi’s van 525 pk op de Veth Jet-boegschroeven is de Onderneming IV niet alleen een mooi project maar hebben we ook heel fijn met elkaar gewerkt”, aldus Arie Koedood.
Wat de snelheid betreft volgen hier een aantal wapenfeiten. Leeg: full speed tegen de 27 kilometer en geladen met 3.100 ton 22,8! Gekoppeld met de Onderneming en drie bakken, door de 14 kilometer. Resultaten waarbij de stemming in de stuurhut eveneens op gang komt.
Nu is een blauwe wimpel voeren wel leuk maar belangrijker is het brandstofverbruik op dienstsnelheid en dat is aanmerkelijk minder dan met vergelijkbare schepen. O ja, de decibelmeter begint bij 50. Niets verscheen op het display in de kamer en keuken. In de slaapkamer van Britt kwam er als hoogste waarde 54 op het display.
Afwijkend model
Bij deze hoge snelheid krijgen de Mitsubishi’s hulp van het unieke scheepsmodel van Aqua Logic. Hier draaien de schroeven in Wärtsilä- straalbuizen kort bij elkaar. De asleidingen liggen onder een hoek van 5 graden teno opzichte van centerline. De schroeven draaien precies in het ‘slot’ van achterschipmodel waar de druk het hoogst is en bijgevolg de grootst mogelijke propulsion geven.
Essentieel is ook een 5 graden oplopende ‘tipplaat’ die achter en boven het schroefvlak tegen de spiegel is geconstrueerd. Volgens Frans van Meerendonk van Aqua Logic surft de Onderneming IV door opwaartse druk tegen deze tipplaat waardoor er sprake is van een snelheid vergrotend effect.
KSB heeft de theorie van Aqua Logic uitstekend op papier gezet en is door Gebr. de Jonge in Kladovo bijzonder strak gebouwd. Het casco heeft wat je noemt ‘gladde schouders’; glijplaten zijn niet aangebracht doordat alle versterkingen in de huid zijn geïntegreerd.
Een rondje aan dek is een genoegen. All around RVS inclusief alle bolders. De denneboom staat zo recht als op tekening.
Voor de brug dalen we af door een royale machinekameringang. Beneden wordt er fluisterstil energie gegenereerd. De twee eyecatchers eisen aandacht. Mooie motoren, helemaal van deze tijd met dat robuuste van vroeger. Ver weg achterin de katalysatoren en filters tussen de uitlaatleidingen. Of een stylist deze motorkamer heeft gerealiseerd. Erg mooi!
HI-Macs
In de stuurhut is zoals gebruikelijk de lessenaar prominent, waar een cinema van Alphatron-apparatuur en cameradisplays aan bijdraagt. Geen plek blijft onbespied aan boord. Het lessenaarblad is van HI-Macs materiaal, bestaande uit 96 procent aluminium en 4 procent kleurstof, waardoor het mat wit is. Het is hard, goed te bewerken en schoon te houden. Elft Interieur heeft HI-Macs door de hele woning in vensterbanken en keuken verwerkt. Schitterend materiaal waarbij vernis in de pot blijft.
De vloeren zijn van gegoten beton met een praktisch donkergrijze kleur. Stuurhut en woning hebben spanplafonds. Elft realiseerde een fraaie keuken en (trots van Judith) badkamer. Zachte pastelkleuren geven sfeer. Uitzondering hierop zijn de kamers van Britt en Senna, die in coole kleuren hun leeftijd verraden.
“We zijn selectief geweest in het samenstellen van de afbouwgroep maar kregen grote loyaliteit van iedereen. Vakmensen met hun hart op de goede plaats. Super afgebouwd, helemaal tevreden met het resultaat, anders kunnen we het niet noemen”, aldus Johan en Judith de Korte en Jan van der Wijk. DeOonderneming IV: Een level over van binnen en buiten.
(Johan de Witte)