Ministerie blijft Green Award steunen

0

De certificaten werden overhandigd op het ministerie van Infrastructuur & Milieu. (vlnr) Jacob Verdonk, zijn echtgenote Paula, adjunct-directeur stichting Green Award Karin Struijk, François Pruyn, Mark Dierikx, Jan Fransen en Bé Boneschansker.

“We blijven de Green Award voor de Binnenvaart steunen”, zei directeur-generaal Mark Dierikx van Maritieme Zaken en Burgerluchtvaart bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu bij de overhandiging van de eerste drie Green Award certificaten aan binnenvaartondernemers. Die ondernemers zijn de rederijen Veerhaven en Wijgula en de VOF Anda van de familie Verdonk. Pieter Struijs, voorzitter van de stichting Green Award, noemde hen ‘de frontrunners’. Volgens Mark Dierikx – die namens de verhinderde minister Melanie Schultz sprak – zijn het ‘excellente voorbeelden van ondernemerschap’.

Directeur Jan Fransen van de stichting vertelde dat er nog 16 schepen ‘in de pijplijn’ zitten voor een certificaat en met het aantal ‘harde toezeggingen’ erbij geteld het aantal van vijftig het eerste jaar van de Green Award voor de binnenvaart best gehaald zou kunnen worden.
“We zijn met Veerhaven al vanaf 1976 bezig met het milieu minder belasten”, vertelt Bé Boneschansker, senior manager Nautical & Technical Services bij rederij Veerhaven. “Toen introduceerden we al een grijs water-systeem aan boord.” De duwboot IJsbeer van Veerhaven beschikt over CCR-2-motoren en kon daardoor vrij eenvoudig voldoen aan de eisen voor de Green Award. “Er zijn nog meer boten aangemeld, en er zijn ook twee nieuwe boten in aanbouw, daarbij wordt de certificaataanvraag bij Green Award gewoon meegenomen. Dat spreekt voor zich.”
Jacob Verdonk en zijn echtgenote vertegenwoordigen als enige particulieren de gezinsbedrijven in de binnenvaart door als één van de eersten een Green Award certificaat te behalen. Het ms Anda heeft een laadvermogen van 3879 ton, 264 containers en maakte vorig jaar furore door als eerste schip met toegepaste filtertechnieken zijn CCR-2-motoren zo schoon kreeg dat ze al voldoen aan de eisen voor CCR4-motoren.
François Pruyn, veiligheidsadviseur en hoofd Nautische Zaken bij rederij Wijgula nam het certificaat in ontvangst, maar zei daarbij ‘namens de familie Klarenbeek’. Twee schepen van de vloot zijn particulier eigendom, en de familie Klarenbeek van de Synthese XV heeft er hard voor gewerkt om het certificaat te verwerven. “Aan boord wordt het uiteindelijk gedaan”, zegt François Pruyn. “We hebben meer schepen aangemeld. Belangrijk is dat we in de markt merken dat het beschikken over een Green Award certificaat de positie verbetert van het schip, dus dat de klanten het ook gaan waarderen. Daar letten we op bij Wijgula.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.