- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsEerste tankerombouw bij Groningen Shipyard

Eerste tankerombouw bij Groningen Shipyard

- Advertentie -

Delen

Voor het eerst wordt bij Groningen Shipyard in Waterhuizen een motortanker omgebouwd naar dubbelwandig. Op initiatief van werfeigenaren Daniël Gausch en Christian Hochbein wordt de in 1991 gebouwde Paris (lengte 105 meter, breedte 10,50 meter) voorzien van dubbelwandige ladingtanks. Met een ploeg van twaalf man pakt Groningen Shipyards deze klus aan. En tot nog toe met succes, het project verloopt keurig volgens planning.

Gausch en Hochbein namen de Paris over van Oliver Arnheiter, die onlangs zijn gloednieuwe en bij Groningen Shipyard gebouwde tanker Niklas in gebruik nam. Hij liet de Paris achter aan het Winschoterdiep. “De markt voor relatief jonge tankers is goed”, vertelt bedrijfsleider cascobouw Hilbrand Guikema van Groningen Shipyard. “In dit geval ging het om een schip van net twintig jaar, dat vanwege de snel naderbij komende dubbelwandigheidseisen geen toekomst meer had. Het was ook nog te jong om te slopen.’’
Voor de ombouw van de Paris heeft Groningen Shipyard tien weken gepland. Het schip wordt niet alleen voorzien van dubbelwandige ladingtanks, ook de woning en het stuurhuis zijn gestript en worden volledig opnieuw ingericht. Over de toekomst van de Paris kan Guikema nog geen concrete uitspraken doen. “We zijn in onderhandeling met een potentiële koper”, is alles wat hij kwijt wil.
Voor aanvang van het snij- en laswerk reinigde Groningen Shipyard eerst de ladingtanks en straalde deze. “Het staalwerk zag er nog keurig netjes uit”, vertelt Guikema. Vervolgens werden de tanks voorzien van een laag primer om roesten tegen te gaan.

Goed geconserveerd
Toen de tanks goed geconserveerd waren, werd een strook van ongeveer een meter breed aan de zijkant van het dek open gebrand. Terwijl dat gebeurde waren en werd in de hallen ook al druk gewerkt aan voorbereidingen op het plaatsen van nieuwe panelen. “De voorbereidingen hebben wij volledig zelf voor onze rekening genomen”, vertelt Guikema. “Zo maakten wiezelf de tekeningen van het nieuwe middenschip. En daarnaast verzorgden onze mensen het snij- en laswerk.”

(foto’s Jan Johan ten Have)

Het plaatsen van de dubbele wanden gaat ten koste van een deel van het laadvermogen van de Paris. Het oorspronkelijke ruim was 2.439 kubieke meter groot en daarvan blijft na ombouw naar schatting ongeveer 2.000 kuub over. “Wij kijken altijd of er mogelijkheden voor behoud van laadvermogen zijn door een verhoogd dek te plaatsen. In dit geval kon dat niet, aangezien de Paris al was gebouwd met een verhoogd dek.”
“Bij komende projecten verhogen wij het dek wel. Waar er in dit geval ongeveer 450 kuub laadruimte verloren gaat, kun je het dan beperken tot zo’n 150 kuub.’’

Constructie
Na het opensnijden van het dek was de volgende stap het aanbrengen van verstevigingen in de buitenromp. Dit gebeurde door middel van het plaatsen van knieën. “Bij het dubbelwandig maken verandert de volledige constructie van het ruim”, licht Guikema toe. “Voordat het schip in gebruik kan worden genomen, ondergaat het een grondige sterktetest van de nieuwe constructie. Daarbij worden de ladingtanks volgepompt met water, onder 5 bar druk. Dat moet uitwijzen of er vervormingen ontstaan. Dat is op dit moment nog niet gebeurd, maar wij hebben de constructie vooraf natuurlijk grondig doorgerekend en verwachten dan ook dat het schip de test met glans doorstaat.”
Vervolgens worden de onderste tanktops geplaatst. Net als bij de langswanden, die daarop volgen, worden deze geplaatst op tachtig centimeter van de buitenwand van het schip, waarmee voldoende ballastruimte ontstaat. Tenslotte wordt het oude dek teruggeplaatst.

Outfitting
Na afronding van het staalwerk krijgt het ladingdeel een nieuwe outfitting. Zo wordt het schip voorzien van nieuwe laad- en loszuigsystemen en tankmetingsystemen. Vanwege de dubbelwandigheid wordt het schip bovendien uitgerust met een ballastpompsysteem.
De nieuwe betimmering van het stuurhuis en de woning komen voor rekening van Schreinerei Markus Leder uit Erlenbach. Het leidingwerk is verzorgd door Deymann Rohrbau uit Haren (Ems). Katlek & Brödlin uit Duisburg is verantwoordelijk voor de elektrische installatie en Freese uit Bremerhaven voor de coating en conservering. Het updaten van de machinekamer gebeurde door MCF.
Groningen Shipyard heeft inmiddels nog drie ombouwprojecten op de kalender staan. Zo ging de snijbrander in het dek van de mts Europa, de tanker die de familie Van Beemen er inruilde voor hun gloednieuwe, gelijknamige tanker. Ook de daarna geplande mts Illusion is een inruiler.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -