Minério de ferro… Dat is ijzererts op z’n Portugees, de voertaal in Brazilië – in tegenstelling tot de andere Zuid-Amerikaanse landen, die allemaal Spaanstalig zijn.
Brazilië was in 2021 met 367 miljoen ton ‘s werelds op één na grootste ijzerertsexporteur. Australië was met 860 miljoen ton veruit nummer 1. De grootste importeurs waren China, Japan, Zuid-Korea en de EU.
Rotterdam is voor de Duitse staalindustrie van oudsher een belangrijke doorvoerhaven en in dat kader kwam de NSU Brazil met 360.000 ton ijzererts uit Ponta de Madeira. Het lossen bij EMO (Europees Massagoed-Overslagbedrijf) aan de Mississippihaven duurde zes dagen.
Het eigenaarschap, onder de naam Selenite Line SA in Panama, is schimmig, want het schip zelf is geregistreerd in Liberia. De echte eigenaar blijkt echter NS United Kaiun Kaisha Ltd. te zijn. ‘NS’ is de afkorting van Nippon Steel, de grootste Japanse staalproducent.
Het betreft een ULOC (Ultra Large Ore Carrier) van het Valemax-type, wat is afgeleid van het Braziliaanse mijnbouwconcern Vale. Met 361 bij 65 meter en een DWT van rond de 400.000 ton zijn het de allergrootste bulkcarriers. Er zijn er zo’n zeventig gebouwd.
‘Max’ duidt op de maximumdiepgang waarop in Braziliaanse ertshavens afgeladen kan worden. Vanwege de bereikbaarheid van Chinese loshavens worden ze ook aangeduid met ‘Chinamax’.
De maximale diepgang van de NSU Brazil is 23,04 meter, waar niet op afgeladen werd omdat de limiet voor de Rotterdamse Eurogeul 22,55 meter is. Het schip kwam binnen met een diepgang van 22,10 meter, wat zo’n 20.000 ton scheelt.
tekst: Cees de Keijzer namens World Ship Society Rotterdam