In Rotterdam is de verkoop van bunkerolie in 2018 gedaald van 9,9 miljoen naar 9,5 miljoen kuub. Die daling is komt door de afname van zware stookolie: van 8,3 miljoen naar 7,9 miljoen kuub. De overslag van LNG daarentegen nam fors toe: van 1.500 naar 9.500 ton.
Volgens Havenbedrijf Rotterdam heeft de daling van het bunkervolume in de grootste bunkerhaven van Europa te maken met de schaalvergroting en het gebruik van zuiniger schepen in de containervaart. Containerschepen zijn goed voor ongeveer 70 procent van de totale Rotterdamse bunkermarkt.
Het bunkeren van LNG is in Rotterdam blijft groeien. Net als het aantal aanbieders. Naast Titan LNG bunkeren ook Shell en Anthony Veder nu vloeibaar gas. Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht binnen vijf jaar in totaal tien aanbieders en een aanzienlijke stijging van het bunkeren van LNG.
Timetobunker
In 2018 is een app geïntroduceerd voor de bunkermarkt: Timetobunker. Het Havenbedrijf startte in de zomer een proef met bunkerbedrijven VT Group, Unibarge, Titan LNG, FTS Hoftrans en Transnational Blenders voor het digitaal aanmelden van bunkers via deze daarvoor speciaal ontwikkelde applicatie. De Timetobunker-app is inmiddels live en andere bunkerleveranciers kunnen er ook gebruik van maken.
In Rotterdam zijn bunkeraars verplicht om voor aanvang van elke bunkering een melding te doen aan de havenautoriteit. Dit ging altijd per marifoon. Er gebeuren circa 20.000 bunkeringen per jaar. De online meldingen zogen voor een grotendeels geautomatiseerd proces, dat daardoor efficiënter kan. De applicatie biedt de mogelijkheid om de melding tegelijkertijd aan zowel het Havenbedrijf als de Douane te verzenden.
VLSFO
Sinds 2015 mogen schepen die de Rotterdamse haven aandoen, uitsluitend varen met brandstoffen met max. 0,1 procent zwavel. De Rotterdamse haven ligt in een zogeheten Emission Control Area (ECA). Vanaf januari 2020 worden de zwavelregels buiten de ECA-gebieden aangescherpt. IMO hanteert vanaf dan mondiaal een toegestane zwavellimiet van 0,5 procent. Nu is het zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen nog maximaal 3,5 procent. Dat betekent dat zeeschepen moeten worden uitgerust met nabehandelingssystemen (scrubbers) of overstappen op een schonere brandstof. Bijvoorbeeld LNG, dat helemaal geen zwavel bevat.
De Rotterdamse raffinaderijen en opslagterminals van olieproducten bereiden zich al voor op het leveren en opslaan van de zogenoemde VLSFO (very low sulphur fuel oil) dat de vereiste 0,5 procent zwavel bevat. Half februari zijn de eerste VLSFO-bunkers in Rotterdam.