Miljoenentekort dreigt voor Duitse vaarwegen

0

Binnenvaartorganisatie BDB voorziet een tekort van tientallen miljoenen euro voor de vaarweginfrastructuur in 2021. Dat heeft de bond vernomen van betrouwbare bronnen binnen het Duitse verkeersministerie. In Berlijn wordt gewerkt aan de begroting voor volgend jaar.

Slecht nieuws

Vanaf 2022 zou het tekort zelfs oplopen tot 200 miljoen euro. Daardoor dreigen dringend noodzakelijke projecten niet te kunnen starten of niet op tijd klaar te zijn. Het gaat onder meer om werkzaamheden aan de Main en het Main-Donau-kanaal, de vaargeulverdieping op de Neder- en Midden-Rijn, bouwwerkzaamheden in het West-Duitse kanaalgebied en de nieuwbouw van sluizen. Onder andere op de Moezel. Daarvoor zou dan simpelweg onvoldoende geld zijn.

Dat is slecht nieuws voor de binnenvaart in Duitsland en ook dramatisch voor het Masterplan Binnenvaart waarmee het verkeersministerie meer goederenvervoer van de weg naar het water wil verschuiven. De BDB trekt aan de bel en vraagt de verantwoordelijken in Berlijn om voldoende geld uit te trekken voor de vaarwegen.

Instorten

“Het verruimen en onderhouden van onze kanalen en rivieren moet worden geborgd. De WSV heeft nog steeds zo’n 400 ingenieurs te weinig om deze herculestaak voor elkaar te krijgen. Daar bovenop zijn 200 extra ingenieurs nodig voor toekomstige bijkomende werkzaamheden in verband met de uitvoering van de Europese Waterrichtlijn. Als je het systeem vaarwegen niet wil laten instorten, moet je nu handelen.”

Het verkeersministerie heeft in de lopende begrotingsonderhandelingen slechts 50 extra FTE’s voor vaarwegbeheerder WSV ingepland. “Dan hoef je je niet te verwonderen dat het mis gaat op de vaarwegen”, aldus de BDB.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.