Toepassing van LNG als brandstof biedt, zoals verwacht, milieuvoordelen en vermindert in het bijzonder lokale verontreiniging zoals zwaveloxide en fijnstof. Dat is d euitkomst van twee studies die zijn uitgevoerd door TNO: LNG Test and Technology Centre definitie studie en LNG keten analyse.
De nieuwe directeur-generaal Mark Dierikx (Energie, Telecom en Mededinging) van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie neemtde rapporten morgen (6 juli) in ontvangst. Dat gebeurt tijdens het netwerkevenement Fuelling the future with LNG in Rotterdam.
TNO heeft in opdracht van het Maritiem Innovatie Programma onderzocht of de scheepvaart kan voldoen aan de steeds strenger wordende milieueisen door gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) in plaats van diesel en of LNG bijdraagt aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit in Nederland. Ook is gekeken naar de mate waarin de toenemende vraag naar aardgas in de vorm van LNG de concurrentiepositie van de Nederlandse industrie kan versterken.
Diesel
In de ketenanalyse zijn milieuvoordelen van het gebruik van LNG als brandstof in de scheepvaart (binnenvaart, sleepdienst en short-sea) ten opzichte van diesel in kaart gebracht. Aan deze studie werkte TNO samen met het Havenbedrijf Rotterdam, Shell, Gasunie, Vopak, Dong Energy, Damen, Anthony Veder, Cofely GDF Suez, Smit, Wartsila, Pon Power, GE Jenbacher, Rolls Royce en Argos Oil.