Het aantal riviercruiseschepen dat Roermond aandoet, stijgt. De dip door corona is alweer goedgemaakt. Cijfers van de gemeente laten zien dat dit jaar al 4,5 procent meer schepen hebben aangemeerd dan in 2019.
Ook het aantal excursies dat tot op heden is geboekt bij de afdeling groepsreserveringen van Limburg Marketing laat een stijging zien: 60 procent meer dan in 2019.
Uitgaven
Onderzoek van Toerisme Vlaanderen heeft aangetoond dat riviercruisepassagiers in 2022 gemiddeld 56 euro per persoon hebben uitgegeven op de bestemming zelf. Dit bedrag wordt besteed aan winkelen, het bezoeken van monumenten, rondritten en maaltijden en drankjes.
Een opvallende trend onder cruiseaanbieders is dat ze op zoek zijn naar nieuwe en minder drukke bestemmingen. Volgens Carla Sawyer, werkzaam bij de afdeling groepsreserveringen van Limburg Marketing is de regio, met zijn diverse mogelijkheden voor excursies aan wal, daardoor een “zeer aangename toevoeging” aan de route over de Maas.
Economische groei
Sawyer sprak onlangs met vertegenwoordigers van Dutch Cruise Line. De aanbieder van riviercruises bevestigde dat vakantiegangers weer volop gebruik maken van deze compleet verzorgde manier van vakantievieren.
Dezepositieveontwikkelingeninderiviercruisesectorzijneenwelkomestimulansvoorde toeristische sector, aldus Limburg Marketing in een persbericht. “Het herstel van de boekingen en het toenemende aantal schepen dat aanmeert, zorgt voor economische groei en biedt nieuwe mogelijkheden voor lokale ondernemers en attracties.” Limburg Marketing is optimistisch en hoopt dat de groeiende trend in riviercruises zich voortzet.