- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGent bouwt nieuwe steiger voor riviercruiseschepen, maar laat er minder toe

Gent bouwt nieuwe steiger voor riviercruiseschepen, maar laat er minder toe

- Advertentie -

Delen

Op de kop van het Grootdok in Gent komt een steiger voor riviercruiseschepen. Riviercruisers zijn vanaf dan verplicht om daar af te meren en aan te sluiten op de walstroom die daar beschikbaar komt.

De werkzaamheden zijn op maandag 6 mei gestart en duren tot november. Eerst worden drie van de vier bestaande steigers op de kop van het dok afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe steiger.

Heien

De bouw start met het heien van de funderingspalen van de steiger. Daarna volgt de bouw van de 85 meter lange en 6 meter brede steiger. Er worden ook vier meerpalen voorzien waaraan de schepen kunnen worden vastgelegd.

Het werk gebeurt voornamelijk in het water, aan de kop van het Grootdok. CEO Daan Schalck van North Sea Port: “Om de hinder voor de omgeving te beperken zal het grootste deel van de werkzaamheden en transporten op en over het water worden uitgevoerd.” De werkzaamheden worden uitgevoerd door Van der Straaten Aannemingsbedrijf.

Minder schepen toegestaan

Momenteel meren de cruiseschepen in het Grootdok nog af aan de Rigakaai. Soms liggen er bijna tien schepen. Straks zijn de schepen verplicht om aan de nieuwe steiger op de kop van het Grootdok ligplaats te kiezen. Er mogen dan nog maar maximaal vier riviercruiseschepen tegelijk in Gent liggen: twee naast elkaar aan elke kant van de steiger.

Bram Van Braeckevelt, schepen van Toerisme in Gent licht dat toe: “Met een maximum van vier cruiseschepen per dag willen we gastvrij blijven, maar de pieken tot een tiental cruises per dag vermijden. Zo stimuleren we verder de spreiding van het toerisme over het hele jaar.”

Verplicht

De steiger wordt voorzien van walstroomkasten waaraan de riviercruiseschepen verplicht op moeten aansluiten. Het generatorverbod is nieuw in Gent.

Havenschepen Sofie Bracke: “North Sea Port is op weg om een van de meest duurzame havens van Europa te worden. De nieuwe steiger voor riviercruises is dan ook een logische stap. Hiermee worden lawaaihinder en uitstoot van onder meer fijn stof, stikstof, zwavel en CO2 vermeden.”

Per binnenvaartcruisechip dat aanmeert, wordt volgens berekeningen van gemeente Gent de uitstoot van 1,2 ton CO2 bespaard door de walstroom. Op een heel cruiseseizoen is dat ongeveer 500 ton minder CO2-uitstoot.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -