- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Riviercruisesector is terug op de koers naar succes”

“Riviercruisesector is terug op de koers naar succes”

- Advertentie -

Delen

“De riviercruisesector is weer op koers naar succes.” Dat concludeert IG RiverCruise op basis van De riviercruisemarkt 2023, een analyse van de Europese riviercruisesector. Die werd gepresenteerd op ITB 2024, de internationale toerismebeurs die begin maart in Berlijn werd gehouden.

Het onderzoek is uitgevoerd door Centouris. Het instituut uit Passau schreef de studie in opdracht van de Europese riviercruise-associatie IG RiverCruise. Voor het eerst dit jaar is de jaarlijkse analyse uitgebreider gedaan dan voorgaande jaren.

Walstroom

Op verzoek van de IG RiverCruise is ook nadrukkelijk gekeken naar duurzaamheid. In een apart hoofdstuk komt onder meer aan de orde hoeveel schepen al varen op alternatieve brandstoffen (of zelfs elektrisch), op welke technologieën de rederijen zich richten, hoe aan boord met afval wordt omgegaan en hoe de inkoop van voedsel is georganiseerd.

Daaruit komt onder meer dat 99,6 procent van de schepen geschikt is voor walstroom. 44 procent beschikt over een katalysator en 94 procent over een geavanceerde installatie voor afvalwaterbehandeling. Bijna acht op de tien schepen scheidt afval aan boord voor recycling.


IG RiverCruise

IG RiverCruise werd in 2000 opgericht door drie Zwitserse rederijen. Inmiddels vertegenwoordigt de in Bazel gevestigde vereniging meer dan 90 procent van de Europese riviercruisemarkt.


1,22 miljoen passagiers

In 2023 vierden 1,22 miljoen passagiers van over de hele wereld een cruisevakantie op de Europese rivieren. Zij maakten ongeveer 9 miljoen overnachtingen aan boord. De wereldwijde bruto ticketomzet bedroeg 3,115 miljard euro. Dat zijn aanzienlijke betere cijfers dan in 2022. “De vooruitzichten voor 2024 zijn nog veelbelovender”, stelt IG RiverCruise.

Er zijn 368 riviercruisers actie fop de Europese vaarwegen. De gemiddelde leeftijd is 11,5 jaar. In de nasleep van corona kwamen in 2023 slechts vier nieuwe schepen in de vaart. Dit jaar zijn het er acht. Opvallend is dat naar liefst drie daarvan op de Douro in Portugal gaan varen.

Meer dan 13.000 medewerkers

In de sector werkten vorig jaar meer dan 13.000 mensen. Dat aantal betreft alleen de rederijen. Bijna 11.000 van hen werken aan boord. Nog eens bijna 2.500 medewerkers werken op de wal. Van die laatste groep werkt iets meer dan de helft in Zwitserland. Van het personeel op de schepen zijn Oost-Europeanen het sterkst vertegenwoordigd. Daarna volgen Nederlanders, Indonesiërs, Duitsers en Filippijnen.

De meerderheid van de rederij richt zich op gasten uit Europa zelf. De Duitstalige landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) zijn de belangrijkste markten. Ook het Verenigd Koninkrijk en Ierland nemen een prominente plaats in. Dat geldt eveneens voor de Verenigde Staten en Canada, terwijl ook Australië en Nieuw-Zeeland goed vertegenwoordigd zijn. Twee aanbieders zijn inmiddels ook succesvol in China.

 

(foto Davivd / AdobeStock)

Meer gasten, meer omzet

In 2023 zagen de rederijen vooral het aantal cruisegasten uit de Duitstalige landen, VS/Canada en Australië/Nieuw-Zeeland, VK/Ierland, Frankrijk, China toenemen. Maar over de gehele linie groeide de populariteit van riviercruises in alle landen.

Een logisch gevolg is dat alle rederijen uit alle markten waar ze zich op richten de omzet zagen stijgen of op zijn minst gelijk blijven. Voor 2024 zijn ze op een enkele uitzondering na zeer optimistisch. Bijna alle zien het aantal verkochte reizen voor alle markten groeien.

De gemiddelde cruise kostte vorig jaar 2.557 euro per persoon en duurde 7,4 nacht. Overzeese passagiers betalen ruim drie keer zoveel voor hun vaarvakantie als passagiers uit Europa zelf. Dat is deels te verklaren doordat ze doorgaans langere cruises boeken. Maar dan nog is de gemiddelde prijs per nacht meer dan twee keer zo hoog. De Amerikanen, Canadezen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders besteden gewoon meer geld aan riviercruises dan Europeanen, constateert IG RiverCruise. De Duitstalige gasten waren het goedkoopst uit. Zij betaalden gemiddeld 1.139 euro.

Rijn en Donau favoriet

Zoals te verwachten valt, zijn de Donau (inclusief zijrivieren) en de Rijn (en zijrivieren, inclusief de Maas) dominant als gekeken wordt naar de vaargebieden. Ook de Franse vaarwegen (onder meer de Seine, de Loire en de Rhône) scoren goed. Dat geldt ook voor de Douro; daar zijn inmiddels elf rederijen actief. Opvallend is dat de Portugese rivier onder Franse gasten de favoriet is. Negen rederijen bevaren andere Europese rivieren; zeven aanbieders hebben de Nijl in hun pakket.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -