“Al jaren is bekend dat de klimaatverandering tot gevolg heeft dat de schommelingen tussen hoog en laag water op de Rijn zullen toenemen. Om daarmee om te kunnen gaan, is een diversiteit nodig van schepen. Met hoger water moet je andere schepen in kunnen zetten dan tijdens laag water zoals nu.” Aldus ASV-woordvoerster Sunniva Fluitsma afgelopen zaterdag 13 augustus bij Omroep Max op Radio 1.
Sunniva Fluitsma veerwijst daarbij naar een onderzoek van de Oxford Academy van 2005, waarin al duidelijk de relatie tussen de klimaatverandering en de waterstanden naar voren komt. Ze legde bij Radio 1 ook uit dat dit te maken heeft met de kleiner wordende gletsjers in de Alpen waardoor de Rijn ook meer een neerslagrivier is geworden.
Ze wees er ook fijntjes op dat de ASV al vele jaren roept dat we zuinig moeten zijn met de kleine schepen, die immers bij laag water relatief meer lading kunnen vervoeren. “Maar intussen is 90 procent van de vloot kleine schepen gesloopt en zijn er van de 7.000 schepen nog maar 300 over. (…) Laten we ons ervoor inzetten om de kleine schepen te behouden. Vanaf nu mag er geen één schip meer verdwijnen.”
De voor de hand liggende vraag van de presentatoren waarom er dan geen nieuwe kleine schepen worden gebouwd, kreeg ook een pasklaar antwoord van Sunniva Fluitsma: “Een nieuwbouw klein schip kost tienmaal de marktwaarde van een bestaand schip. Bovendien zijn banken niet geïnteresseerd in het financieren ervan.”
De voorkeur voor grote schepen, legde ze uit op Radio 1, is dat ze goedkoper kunnen vervoeren, waarop ze verzuchtte: “En de binnenvaart is al zo goedkoop!”
Vervolgens wees ze erop dat veel aan de rivieren is gedaan om de vaart met grote schepen gemakkelijker te maken, waardoor het water ook weer sneller wegloopt. Uiteraard liet ze niet onvermeld dat het slechte onderhoud van de kunstwerken op de kanalen de binnenvaart nu ernstig parten speelt.
Luister hier de uitzending terug.