De brug en toegangen tot de accommodatie alsook twee joekels van Heila-kranen en de enorme Haglund-winch claimen een aantal vierkante meters van het werkdek van de M.P.R. 3. Ofschoon het pontveer waarmee we de Afgedamde Maas oversteken naar de Neptune Shipyards in Aalst er nog zomaar bovenop zou passen.
Een conclusie die juist blijkt als we eenmaal aan boord zijn van dit 32 x 11 meter DMC type Neptune Shipyards. Deze werf kreeg van Marine Projects Rotterdam (MPR) reeds eerder opdracht voor drie in afmeting iets bescheidener exemplaren, waarvan de laatste begin dit jaar werd opgeleverd.
Bij MPR staan Wim en Peter Moree aan het roer. Als duo zijn het betrekkelijk jonge spelers in de offshore- en windmolenbranche. Volgens Wim Morree (ex-marineman met water als rode draad in zijn leven, niettemin decennia lang in de aannemerij-business en deze uiteindelijk verkocht) hoorde van zijn broer dat het na een windstilte in molens tijd was voor een ‘offshore-windpower-actueel-groene uitdaging’.
Spierballen
De firma kreeg wind in de rug van Rabobank Schiedam-Vlaardingen en ging energiek van start. “De kwaliteit en werkwijze van Neptune matcht met onze ideeën”, zegt Wim Moree. “De werf heeft cascobouw, installatie en betimmering onder eigen vleugels en is daardoor buitengewoon flexibel in aanpassing of verandering. Bij deze M.P.R. 3 ligt de nadruk op comfort en faciliteit voor een crew van elf personen.”
“Dit casco heeft meer holte dan gebruikelijk, evenals de voortstuwing en kraancapaciteit spierballen hebben. Samen met projectleider Dik Klop hebben we een compleet schip gerealiseerd met aandacht over de hele breedte voor goed zicht, verlichting en optimale veiligheid.”
Dik Klop zegt: “De bouw van werkschepen is hier specialiteit.” In samenwerking met onze hoofdlocatie Neptune Marine Hardinxveld zijn er al heel wat schepen van de helling gelopen. Buiten reparatie aan binnenvaart zijn custom built werkschepen onze core business. Met onder andere twee 100 meter-hellingen, portaalkranen en twee bouwloodsen kunnen we aanpakken.”
Time is money
Bij een rondje over dek tellen we aan elke kant 25 ‘nog gave’ autobanden waarmee bij zeegang de confrontatie tussen schip en windmolen flexibel wordt opgevangen! Want deze M.P.R. 3 gaat zich vandaag of morgen met windmolens plaatsen en survey ervan bemoeien.
Zijn uit de kluiten gewassen afmetingen moeten we zien in het licht dat windmolens volwassen worden en er vanuit de filosofie van ‘time is money’ rond de klok alsook met flinke bries moet worden doorgewerkt.
Eveneens volwassen is de stuurhut, uitgevoerd met Alphatron-apparatuur. Voor specifieke werkzaamheden is er een Dynamic Position-
systeem geïnstalleerd, waarmee dit werkschip met één druk op de knop exact op z’n plek blijft.
Natuurlijk vinden we als dek-equipement extra winches, towing-pins en een hekrol. Voor kenners van ‘zware jongens’ hebben de Heila-kranen een HRLM Double D 140-3S en 230-4SL identiteit.
(foto’s Johan de Witte)
Traanplaatstaal
In de relatief – overigens zeer netjes – volgebouwde machinekamer is er opmerkelijk veel service- en vloerruimte. Als vloermateriaal is hier gekozen voor het nostalgische maar ‘eeuwig’ doeltreffende traanplaatstaal! Geschilderd in overeenstemming met de omgeving heeft het een chique uitstraling.
Onder de indruk van dit Caterpillar-feestje in een balzaal vol techniek klimmen we aan dek waar de schoorsteen de sfeer ademt van een ‘groot gezin’. Even voorstellen: hoofdmotor Caterpillar 32, emergency generator Caterpillar 4.4, energie hydraulisch systeem Caterpillar C12, hoofdmotor Caterpillar 32 en de twee rechts op de voorgrond zijn Caterpillar C9 die de spierballen van deze M.P.R. 3 vertegenwoordigen.
(Johan de Witte)