- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekLekker eten aan boord van Pakjesboot 12

Lekker eten aan boord van Pakjesboot 12 [Joechjachen]

- Advertentie -

Delen

Als Sinterklaas zijn stoomboot niet nodig heeft, ligt Pakjesboot 12 in de haven van Weesp. Wie dat wil, kan dan bij charterkantoor Hollands Glorie het bijzondere schip huren voor een feest, een familiebijeenkomst of een presentatie. “Het is toch prachtig om eens een kijkje te nemen op het schip van Sinterklaas”, stelt kantooreigenaar Ray Davies. “Wie aan boord komt, mag bijna overal komen. Alleen de hut van Sinterklaas is verboden toegang. Daar mogen zelfs wij niet in.”

De Hydrograaf werd in 1909 gebouwd in opdracht van de Koninklijke Marine.

“In Spanje heeft Sinterklaas zijn stoomboot natuurlijk niet nodig”, vertelt kapitein Paul van Noort. “In november halen wij Sinterklaas op in Spanje en 6 december gaat Sinterklaas weer terug. In de tussentijd zorgen hier voor het onderhoud en mogen in ruil daarvoor het schip, dat dan vaart onder de naam Hydrograaf, verhuren.”
Van die mogelijkheid wordt veel gebruik gemaakt. “Of je nu klein of groot bent, Sinterklaas is iets magisch. En natuurlijk is het ook gewoon leuk om eens lekker een eindje te varen en lekker te eten. Want dat kun je ook aan boord van de Hydrograaf.”
De mogelijkheden variëren van een picknickbuffet voor € 14,- per persoon en een high tea voor € 22,- per persoon tot warme en koude buffetten voor € 24,95 tot € 39,75 per persoon, een barbecue aan dek voor € 29 per persoon, een walking dinner voor € 39,75 per persoon en een captains diner voor € 22,50 per persoon.

Hydrografisch vaartuig
De organisatie van alle cateringactiviteiten is in handen van Nicole Wolfs. “Alles wordt vers aan boord gemaakt. Hier wordt niets ingevroren en ontdooid. We werken samen met regionale leveranciers zoals banketbakker Wesselman, bakker Cor Mühl en traiteur en speciaalslagerij Van Donk. De koeien van Van Donk staan hier langs de weg in de wei.”
Wie graag iets buiten de kaart om wil, kan dat bespreken met Nicole. “Over het algemeen kunnen wij aan alle wensen tegemoet komen. Maar er zijn natuurlijk grenzen. De kombuis is ruim en alle benodigde apparatuur is aan boord maar het is niet de keuken van een sterrenrestaurant. Daar tegenover staat weer dat dit natuurlijk wel het schip van Sinterklaas is. Er is geen ander schip of restaurant met zo’n bijzondere geschiedenis.”
De eerste keer dat Sinterklaas met deze stoomboot naar Nederland kwam was in 1985. “Ieder jaar komen wij in een andere haven”, vertelt kapitein Paul. “Dit jaar heeft Sinterklaas gekozen voor de Wolwevershaven in Dordrecht. Op 12 november was het daar een dolle boel. Zoveel kinderen hebben wij niet vaak gezien.”
Behalve Sinterklaas zijn er dan altijd tussen de zestig en negentig Pieten aan boord. “En natuurlijk de mensen van de omroep. Zij moeten zorgen dat alles goed in beeld komt voor al die kinderen die niet naar de grote intocht kunnen komen.”

Scheepswerf Feijenoord
Sinterklaas is niet de eerste die deze stoomboot heeft gebruikt. Scheepswerf Fijenoord in Rotterdam bouwde het schip in 1909 in opdracht van de Koninklijke Marine. De marine gebruikte het als hydrografisch opnemingsvaartuig. Er waren 23 bemanningsleden nodig om het 40,45 meter lange en 6,70 meter brede schip te kunnen varen. De Hydrograaf had en heeft een diepgang van 1,80 meter. De oorspronkelijk geplaatste stoommachine heeft inmiddels plaats gemaakt voor twee MAN- dieselmotoren van 480 pk. Verder is het schip voorzien van een 22 kW kopschroef en twee Perkins generatoren.

Vlnr: Ray Davies, Nicole Wolfs en Paul van Noort. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)

In de Tweede Wereldoorlog is de Hydrograaf naar Groot-Brittannië gebracht om het zo uit handen van de Duitse bezetters te houden. In Engeland is het onder meer gebruikt om militairen te huisvesten.
Ook leden van de Koninklijke familie hebben aan boord van de Hydrograaf overnacht. “Dat is al een tijd geleden”, vertelt Davies. “Koningin Wilhelmina, prins Hendrik en hun dochter prinses Juliana hebben het schip diverse keren gebruikt als koninklijk jacht. Bij langere tochten bleven zij ook aan boord slapen.” Koningin Wilhelmina stond erop dat het jacht ook werd ingezet bij reddingsactiviteiten na de watersnoodramp in Zeeland. “Zij was toen zelf aan boord”, weet Davies. “Haar bemanning heeft nog enkele mensen gered en aan boord van de Hydrograaf naar Rotterdam gebracht.”

Restauratie
In 1962 had de Hydrograaf lang genoeg dienst gedaan. Het was op dat moment het laatste kolengestookte stoomschip van de Koninklijke Marine. In het begin bleef het schip in Den Helder en in 1964 nam het Zeekadetkorps Rotterdam het in gebruik. Later kwam de Hydrograaf in bezit van de korpsen Den Helder en Amsterdam. Zij brachten het schip zo veel mogelijk terug in de oude staat.
Na 1982 ging de conditie van het schip door geldgebrek hard achteruit. Harry Smit, die in havens rondom het IJsselmeer al vele botters, aken en blazers had opgeknapt, kocht de Hydrograaf in 1984. Hij zorgde ervoor dat de Hydrograaf volledig werd gerestaureerd.
Tijdens de zeilmanifestatie Sail Amsterdam 1985 maakte het schip zijn debuut. Dat was ook het jaar dat Sinterklaas de Hydrograaf ontdekte. Eind jaren ’90 verkocht Smit de stoomboot aan charterkantoor Hollands Glorie. Eigenaar Ray Davies mag het schip gebruiken op de momenten dat Sinterklaas het niet nodig heeft.

Hollands Glorie Muiden/Weesp
Nijverheidslaan 1d
1382 LE Weesp
(0294) 27 15 61
www.hydrograaf.nl

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -