Koninklijke Binnenvaart Nederland lijkt een beetje een raket van SpaceX. Het gaat heus een keer lukken en tot die tijd vieren we elke mislukking als een succes. Dat leert ons Elon Musk. Voor de rest is het aan te raden niets van hem aan te nemen.
Elon is zeg maar niet van de koninklijke weg. Dat hoeft ook niet in de republiek Amerika, al moet je oppassen als Trump volgend jaar wordt herkozen en dat is niet meer ondenkbaarder dan het in 2016 was. Dan kan het zomaar een soort van koninkrijk worden. Op dat moment stel ik voor om Nederland toch maar weer een republiek te maken (wat ons in het verleden bepaald geen windeieren heeft gelegd).
Hoe wordt een vereniging eigenlijk ‘Koninklijk’? Zij moet ten minste honderd jaar bestaan en in die lange periode een goede reputatie hebben opgebouwd, aldus de website van het Koninklijk Huis. Die vereniging “zal moeten aantonen dat zij op het gebied van haar doelstelling een eerste of zeer vooraanstaande plaats in het Koninkrijk der Nederlanden inneemt, (…) moet een goed bestuurde en levenskrachtige organisatie van maatschappelijk aanzien zijn en haar bestuursleden dienen te goeder naam en faam bekend te staan, ook in termen van maatschappelijk verantwoord ondernemen, en van onbesproken gedrag te zijn.” Ga er maar aan staan.
Het Huis zelf is al (of eigenlijk pas, maar ja) sinds 1815 Koninklijk en zou dus het predicaat kunnen verwerven, ware het niet dat er wellicht wat problemen zouden kunnen zijn met de onberispelijkheid en de reputatie van de bestuursleden in die lange periode. Het predicaat bestaat al langer dan ons koningshuis, want het werd door Lodewijk Napoleon in 1806 al ingevoerd. Het predicaat is eigenlijk een soort keurmerk waardoor een organisatie, een bedrijf of vereniging, meer status krijgt en sterker wordt. Het is gewoon supersterk als je als nieuwe organisatie die status zomaar mee kan krijgen.
Als een bedrijf of vereniging onderdeel wordt van een organisatie met het predicaat Koninklijk, dan krijgt hij of zij dat predicaat niet. Andersom, als een Koninklijke organisatie onderdeel wordt van een andere club, tja, daar zijn geen regels voor. Dan beslist de Koning. Dat deed hij al toen Koninklijke Schuttevaer onderdeel werd van het kersverse BLN en opnieuw bij KBN waar het Koninklijke zelfs al is ingebakken. Die lui hebben lobbytalent.
Het staat veel leden van de schippersvereniging tegen dat de naam ‘Schuttevaer’ wordt losgekoppeld van het kroontje. Het ergste dat nu kan gebeuren, is dat het bij wijze van compromis KBN-Schuttevaer gaat heten. Foutje bij de lancering. Maar ja, dat is eigenlijk weer een groot succes dan, toch?