Havenbedrijf Rotterdam en de Chinese rederij Cosco gaan gezamenlijk de overslag van staal en projectlading via Rotterdam stimuleren. Daartoe tekenden CEO Hans Smits en COO Guo Jing gisteren in Guangzhou een overeenkomst.
De binnenvaart kan garen spinnen bij een volumetoename van deze producten. In het achterlandtransport van staal wordt nu vaak de vrachtwagen gebruikt. Bij toenemende volumes worden binnenvaart en spoor interessant. Havenbedrijf Rotterdam onderzoekt de mogelijkheid of het zelfs mogelijk is een lijnvaartdienst voor staal per binnenvaart naar Duitsland op te zetten.
Cosco
Het doel van het Chniees-Rotterdamse staalpact is het aantal Rotterdamse aanlopen van de multipurpose-schepen van Cosco in 2011 meer dan te verdubbelen tot 24. De Rotterdamse haven wil de Europese marktleider worden voor de import van eind- en halffabricaten van staal – en een leidende Europese haven voor de export van eindfabricaten van staal en zware- en projectlading.
De rederij, officieel Cosco Shipping Company Limited, vernieuwt en vergroot haar vloot van multifunctionele schepen. Ze wil haar lijnvaartcapaciteit op Noordwest-Europa met twaalf tot zestien schepen uitbreiden. In de Rotterdamse haven wordt circa 100 miljoen euro geïnvesteerd in de overslag van breakbulk, zoals staal en projectlading.
Draaipunt
Rotterdam moet het centrale Europese draaipunt worden voor de Cosco-dienst tussen China en Noordwest-Europa. In 2009 deden de 2-deks zware ladingschepen van de rederij Rotterdam twee keer aan en in 2010 elf keer. In 2011 moet dit uiteindelijk twee keer per maand worden. Een vaste frequentie en scheepscapaciteit zijn belangrijk voor verladers, zeker voor staalproducenten die relatief hoge logistieke kosten hebben.
Vanuit China komt er voornamelijk graniet en staal en van Rotterdam gaat vooral projectlading maar ook steeds meer staal oostwaarts. Meest ideaal voor een rederij is om staal zowel te laden als te lossen in Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam zal zich daarom sterk inspannen om het evenwicht tussen import en export te vergroten.
De mondiale handel in en transport van staal draaien op kwaliteits- en prijsverschillen. Staal uit China is bestemd voor de grote verwerkers in het Duitse achterland. Het exportstaal wordt veelal verscheept naar bestemmingen in Noord-China.