Groen licht voor de sloop en nieuwbouw van Sluis II in het Wilhelminakanaal. Op 10 maart ondertekende minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat daarvoor de bestuursovereenkomst met gedeputeerde Stijn Smeulders van Noord-Brabant en wethouder Rik Grashoff van Tilburg. Het project is onderdeel van de opwaardering van het Wilhelminakanaal voor grotere schepen: CEMT-klasse IV.
Rijkswaterstaat gaat het project Wilhelminakanaal Sluis II uitvoeren in opdracht van het ministerie, met cofinanciering van de provincie en gemeente. Het projectteam Wilhelminakanaal Sluis II richt zich nu op de voorbereiding van de aanbesteding van het project.
De start van de aanbesteding is naar verwachting over enkele maanden. De gunning volgt dan in het eerste kwartaal van 2026. De ingebruikname van het Wilhelminakanaal voor CEMT-klasse IV is op basis van de huidige inzichten voorzien in 2029.
Langgekoesterde wens
“Met de herbouw van Sluis II zetten we een grote stap om Brabant beter bereikbaar te maken over het water”, zei gedeputeerde Smeulders van Mobiliteit. “Dat is duurzaam en het helpt ons enorm in de strijd tegen files. Want elke goederenstroom die over het water vervoerd wordt, hoeft niet over de weg.”
“Met het ondertekenen van deze bestuursovereenkomst gaat een langgekoesterde wens in vervulling om dit onderdeel van de goederencorridor Zuidoost te versterken. En maken we meer mogelijk op de belangrijke route via Tilburg, Oosterhout en Moerdijk naar de haven van Rotterdam.”
Sinds 2010 wordt al gedacht over en gewerkt aan de opwaardering van het Wilhelminakanaal en de maatregelen die daarvoor nodig zijn bij Sluis II. Eerst was de bedoeling dat de sluis helemaal zou kunnen verdwijnen na de vervanging van Sluis III. Maar uit onderzoek bleek dat dit mogelijk dalingen in de grondwaterstand zou veroorzaken in de omgeving. Daarom komt er toch weer een nieuwe sluis, maar dan groter.
Concurrerend alternatief
Minister Madlener: “Tilburg en de regio zijn de laatste jaren uitgegroeid tot een logistieke hotspot in Nederland. Het is belangrijk dat Tilburg die logistieke kwaliteit kan vasthouden. Een goede bereikbaarheid over water en het spoor is daarvoor essentieel. Met deze ontwikkeling wordt de binnenvaart in staat gesteld om een concurrerend alternatief te bieden voor het wegvervoer op de A58.”
“Samen met het Rijk, Rijkswaterstaat en de Provincie maken we goede vooruitgang in het realiseren van een goede ontsluiting van de bedrijventerreinen Vossenberg, Kraaiven en Loven over water én spoor”, aldus wethouder Grashoff. “Dankzij jarenlange lobby en een constructieve samenwerking kunnen we nu uitkijken naar de opwaardering van het Wilhelminakanaal tot aan Kraaiven. Met de plannen voor de aanpassingen van het kanaal tot aan haven Loven wordt Tilburg op de toekomst voorbereid.”
Haven Loven
Tijdens het werkbezoek kreeg Madlener een toelichting op de projecten die Tilburg moeten helpen een nog belangrijker knooppunt te worden op de goederenvervoercorridor naar Duitsland. Zo zijn er nog flinke investeringen nodig om ook haven Loven bereikbaar te maken voor grotere schepen. Noord-Brabant, Tilburg en het ministerie zijn in overleg daarover. Containerterminal BTT wil in die haven een nieuwe trimodale overslaglocatie realiseren, waar containers direct van de trein op het schip en vrachtauto kunnen worden overgeslagen.
Ook is een toelichting gegeven op het Realisatiepact Tilburg. Dat onderdeel van het programma Goederenvervoercorridors draait om de plannen om kanaalgebonden bedrijventerreinen nieuw leven in te blazen en ook transport te verduurzamen en digitaliseren.