Waar Isis in het Egyptisch scheppingsverhaal als beschermgodin bij de Nijl en haar vruchtbaar water betrokken was, is deze stalen drogelading-Isis dat bij de Rijn. Isis is met haar uiterlijk zo te zien niet bang van een beetje aandacht. Het trotse schip is geboren in Orsova, opgevoed en volwassen geworden bij Euromaritime Shipbuilding en bezit hierdoor klasse.
(foto Arie Jonkman)
De overeenkomst voor deze 135 x 11,45 meter is door Jeroen Rigter en Tilly Rigter-Hoefnagel van Isis BV met Euromaritime Shipbuilding getekend. De keuze voor Euromaritime Shipbuilding en Den Breejen Shipyard als afbouwplaats was niet toevallig – voor Jeroen Rigter zelfs gebruikelijk! Half 2007 voer hij eveneens met een in Orsova gebouwd casco, geïnstalleerd door Euromaritime Shipbuilding, in Hardinxveld de haven uit.
Wat elders luxe is, is hier standaard. De regie van de afbouw was opnieuw in handen van routinier Henk van Gils. “Van hetzelfde laken een pak!”
Succesvol type
De betimmering van de woning en de EBR-stuurhut, alsmede de lessenaar noemt Johan de Leeuw van Interieurbouw de Leeuw “luxe kwaliteit”. Op basis van het idee en ontwerp van Tilly Rigter hebben de timmerlieden er iets moois van gemaakt.
De Isis is een succesvol type met twee 1065 pk Caterpillars en twee keer Wärtsilä-straalbuizen en -schroeven. De Verhaar-boegschroeven manoeuvreren, Van der Velden stuurt, de Radio Holland Sigma-line geeft de koers aan van de Isis.
Rullens was verantwoordelijk voor de volledige elektrische installatie en de aansluiting van de apparatuur. Een EBR-autokraan zorgt voor verbinding met de wal. Het roestvaststalen design is aangebracht door Verduyn Metaaltechniek, met als voordeel dat het mooi blijft. Roestvaststalen duurzaamheid houdt de verf in de pot.
U-bundelkoeler
Tegenwoordig verschuilt de Blokland-koeler zich onder een glimmende laklaag op een specifiek vereiste plek in de machinekamer. Herkenbaar aan het formaat van dikke in- en uitgaande leidingen wordt het in dimensie geringe apparaat door leken niet als bescheiden beoordeeld. De compacte koeler ‘managet’ soms de temperatuur van een paar duizend paarden!
De U-bundelkoeler van Blokland is dan ook een speciaal systeem, wat is ontwikkeld voor de beroepsvaart en dat het primaire circuit laat koelen met buitenboordwater. Voor de huidige beroepsvaart is dit wellicht geen wereldnieuws, maar dat het de wierbakken, afsluiters en luchttrekkende buitenboordpompen overbodig heeft gemaakt, heeft voor de ‘machinist’ levensverlengend gewerkt!
De U-bundelkoelers zijn geschikt voor rivier-, brak- en zeewater. Ze worden standaard geleverd met een stalen lasrand zodat het boren en tappen van gaten onnodig is. Het binnenwerk is demontabel als de bovenkant gelijk is aan de leegwaterlijn van het schip. Vanzelfsprekend kunnen de koelers geleverd worden met diverse keurcertificaten. Blokland Non Ferro heeft een kwalitatief hoogstaand product en is een flexibel en betrouwbaar bedrijf. Het Sliedrechtse bedrijf biedt al ruim 45 jaar zijn spreekwoordelijk snelle service, mogelijk door het motief van zijn medewerkers en doordat reserveonderelen op de plank liggen.
(Johan de Witte)