Wie wel eens over de Schelde naar Frankrijk is gevaren, kent waarschijnlijk – misschien zonder het te weten – het Kanaal van Pommereuil naar Condé. Slechts enkele kilometers lang verbindt dit kanaal de Escaut (de Schelde dus) bij Condé-sur-Escaut met het Belgische Kanaal Nimy-Blaton-Péronnes bij Pommereuil. In het Belgische deel bevinden zich twee enorme sluizen die voor grote schepen geschikt zijn.
Al dertig jaar was dit kanaal buiten gebruik, en volledig verzand. Vijf jaar geleden werd besloten het op te knappen en weer te openen. Uit de oude bedding werden miljoenen tonnen baggerspecie verwijderd en de op sommige plaatsen helemaal drooggevallen bedding werd weer op diepte gebracht. Op beelden van Google-Earth van ruim een jaar geleden is al goed te zien, dat het kanaal is opgeknapt.
De opening – die een besparing van meer dan 40 kilometer omvaren betekent – stond al lang aangekondigd voor ‘herfst 2023’. Maar zelfs begin oktober werden er geen schepen toegelaten. Navraag bij de sluiswachter van Fresnes stelde de opening op ‘eind oktober’.
Maar ook toen was er nérgens nieuws te vinden over de aanstaande bekorting van de vaarweg tussen Noord-Frankrijk en Oost-België.
Toen ook ná de aangekondigde opening schepen werden geweigerd, ben ik maar eens gaan navragen bij de directie van de Waalse vaarwegbeheerder. Resultaat: “De heropening van het kanaal Pommeroeul-Condé is afhankelijk van een laatste bouwplaats aan de Franse kant, bij een brug. Deze werkzaamheden hebben het gehoopte schema enigszins verstoord. Het laatste nieuws was dat het kanaal half december (11/12?) weer open zou gaan. De datum zal moeten worden bevestigd afhankelijk van de voortgang van de hieronder genoemde werkzaamheden. We zullen ons uiterste best doen om dit zo snel mogelijk te doen.”
Vergis ik me, of ontbreekt het bij de betrokken functionarissen aan urgentie en aan deskundigheid? En waarom stemt me dat niet hoopvol over de toekomst van de Franse vaarwegen? Seine-Nord in 2028? Vergeet het maar!