De Raad voor de Accreditatie heeft NBKB niet geschorst voor het afgeven van certificaten. Dat stelt een woordvoerster van de Raad in een schriftelijke reactie op het artikel Schorsing NBKB, geen certificeringen mogelijk. Er is wel sprake van een ingreep, maar: “Het gaat om een schorsing door de RvA voor het inspecteren van binnenvaartschepen. Voor het afgeven van certificaten is NBKB gemandateerd door de ILT. (…) Als er sprake gaat zijn of als er al sprake is van het intrekken van de aanwijzing, dan gebeurt dat niet door de RvA maar door de ILT.”
De impact van de schorsing is er niet minder op. Zonder accreditatie voor het inspecteren is certificeren ook niet mogelijk voor NBKB.
Afwijkingen
Over de aanleiding voor de schorsing stelt de RvA-woordvoerster: “De RvA beoordeelt jaarlijks de instellingen die inspecteren, waaronder het NBKB. Bij een beoordeling kunnen afwijkingen worden geconstateerd. De betreffende instelling krijgt de kans om elke afwijking te herstellen, zoals beschreven in de RvA beleidsregel BR004. De instelling maakt zelf een plan hoe zij de afwijking wil corrigeren en verbeteren en hoe zij gaat voorkomen dat er in de toekomst weer soortgelijke afwijkingen ontstaan. Uiterlijk binnen 5 maanden na de beoordeling moet zij de afwijkingen hebben hersteld.”
“Helaas bleek dat NBKB de eerder geconstateerde afwijkingen niet binnen de gestelde 5 maanden volgens dit proces had hersteld. De procedure rondom schorsingen en de consequenties die aan schorsingen zijn verbonden staan beschreven in de RvA beleidsregel BR002.”
Meerdere kansen gehad
Het afwijken van de regels zou dus al eerder zijn vastgesteld. In het eerdere artikel geeft NBKB-directeur Johan Schot aan dat de straf het gevolg was van een aantal signalen die bij de Raad voor Accreditatie waren binnengekomen. De RvA-woordvoerster vult aan: “Er kunnen signalen binnenkomen bij de RvA vanuit de markt die we vervolgens meenemen in onze beoordelingen. Het vaststellen van afwijkingen doet de RvA altijd op basis van de eigen bevindingen.”
Voor NBKB kan de schorsing geen grote verrassing zijn geweest, maakt de woordvoerster duidelijk. Ze weerlegt de uitspraak van Schot dat het bureau pas maandagmiddag 23 oktober te horen kreeg dat er iets mis was “en tweeënhalve dag later waren we ineens geschorst. Koud op ons dak dus.”
Zij schrijft: “De geaccrediteerde krijgt bij een afwijking altijd meerdere malen de kans om deze op te lossen, zoals hierboven uitgelegd en beschreven in RvA beleidsregel BR004. Dat was ook het geval van NBKB.”
Die bewuste maandag heeft de RvA een gesprek gehad met NBKB waarin de aanleiding voor de schorsing is besproken. Wát die aanleiding was – dus de reden voor de schorsing – wordt niet onthuld.
Voorzien
Concluderend kan worden gesteld dat de nu ontstane, acute situatie dus al maanden in de lucht hing. De RvA, maar ook ILT en NBKB hadden kunnen voorzien dat veel scheepseigenaren in problemen komen als ze geen (nieuw) certificaat kunnen krijgen. Als geen inspecties mogelijk zijn, is ook certificering onmogelijk. Aangezien via jaarlijks circa 1.500 keuringen bij NBKB lopen, zijn veel schippers gedupeerd.
NBKB adviseert “schrijnende gevallen waarbij de geldigheid van het certificaat verloopt terwijl nog geen nieuw document verstrekt is” direct contact op te nemen met de Inspectie Leefomgeving en Transport, aangezien “die de bevoegde autoriteit in Nederland is voor het tijdig verstrekken van de vereiste certificaten”.