Nu het NBKB geschorst is en geen onderzoeken meer mag uitvoeren, probeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met een aantal ervoor te zorgen dat zo min mogelijk schepen zonder certificaat komen te zitten.
In de binnenvaart werd, net als bij het NBKB, met smart gewacht op duidelijkheid vanuit de ILT. Die schreef op 7 november: “De schorsing van het NBKB heeft implicaties voor de binnenvaartsector. Dit treft schippers die in een certificeringtraject zitten bij het NBKB of hier in de komende maanden mee hadden willen starten. Vanaf het moment dat de schorsing bij de ILT bekend was, is de ILT in gesprek gegaan met relevante partijen om te zoeken naar oplossingen.”
Geschorst
De Raad voor Accreditatie heeft het NBKB voor maximaal zes maanden geschorst. Binnen die periode moet het bureau aantonen dat de geconstateerde tekortkomingen zijn opgelost. Het NBKB mag geen onderzoeken en keuringen meer uitvoeren.
Het NBKB mag nog wel administratieve werkzaamheden verrichten. Dit gaat bijvoorbeeld over wijziging van een eigenaar of adres.
Bij andere keuringsinstanties melden
“Schippers waarvan het schip nog in onderzoek was bij NBKB of dit aankomende maanden wilden regelen, worden aangeraden zich te melden bij andere keuringsinstanties”, adviseert ILT. Die zullen zich maximaal inspannen om extra keuringen uit te voeren. De ILT gaat hierover met de keuringsinstanties in gesprek.
ILT kijkt of certificaten “in bijzondere gevallen” voor een periode van zes maanden verlengd kunnen worden. Daarnaast mag het NBKB voor de lopende dossiers waarvan de keuring al is uitgevoerd, nog certificaten uitgeven. Om de veiligheid te garanderen gebeurt dat onder regie van de ILT. Die doet een extra beoordeling op de uitgevoerde keuringen.
Geen capaciteit
Ruim 7.900 binnenvaartschepen vallen onder de keuringen van het NBKB. Dat heeft daarmee een marktaandeel van 62 procent. Dat geeft de ernst van de situatie aan. De overige keuringsinstanties hebben geen capaciteit om alle schepen op te vangen, aldus ILT. Maar ze hebben wel aangegeven zich te willen inzetten om extra keuringen uit te voeren. Ook de drie klassenbureaus die in Nederland actief zijn, hebben aangegeven niet of nauwelijks extra capaciteit beschikbaar te hebben.
⇒ Lees hier de reactie van de andere bureaus.