Veel fabrikanten en distributeurs van pleziervaartuigen hebben hun documentatie en kennis niet op orde. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die er gericht onderzoek naar heeft gedaan. Zo ontbreekt bijvoorbeeld vereiste documentatie, zoals testrapporten of berekeningen om de stabiliteit en het reservedrijfvermogen van een vaartuig aan te tonen.
Of het onderzoek voor heel Nederland geldt, is niet bekend. ILT baseert zich op controles tussen 2022 en 2024 bij 21 fabrikanten, distributeurs en verhuurbedrijven in de omgeving van Giethoorn.
Stabiliteit
Een van de veiligheidseisen is de stabiliteit van een pleziervaartuig. In de ISO-normen staat omschreven hoe de stabiliteit en het drijfvermogen van een vaartuig door de fabrikant kan worden aangetoond.
Inspecteur John van Lochem zegt daarover: “Regelmatig zie ik dat pleziervaartuigen te veel mensen vervoeren. Dat is gevaarlijk. Als het te zwaar beladen is, dan duurt het langer voordat de boot stilligt vanwege de langere remweg. Ook kan de boot door overbelasting te diep in het water liggen, waardoor deze onbestuurbaar wordt of zelfs kan omslaan.”
Ontbrekende documenten
Van 2022 tot en met 2024 verrichtte de ILT in totaal 21 inspecties in de omgeving van Giethoorn. Bij alle zes verhuurbedrijven en vijftien fabrikanten en distributeurs die vaartuigen verkopen, bleken zaken niet op orde, onjuist of onvolledig. In sommige gevallen ontbraken de vereiste documenten volledig. Het gaat om wettelijk verplichte documenten waarmee de fabrikant aangeeft dat het product veilig is en voldoet aan de wet- en regelgeving. Zoals de CE-markering, de conformiteitsverklaring, de gebruikershandleiding en/of het technisch dossier.
De betreffende bedrijven ontvingen hiervoor een waarschuwing. Er waren volgens de ILT geen signalen voor acuut gevaarlijke situaties. De bedrijven worden dit jaar opnieuw geïnspecteerd. Als blijkt dat ze nog niet voldoen aan de wettelijke verplichtingen, dan legt de inspectie maatregelen op om een eind te maken aan de tekortkoming(en).
Toezicht
Pleziervaartuigen moeten veilig zijn, aldus de ILT. “De koper en/of gebruiker moet er op kunnen vertrouwen dat een nieuw gebouwd vaartuig voldoet aan wettelijke producteisen. Met haar toezicht wil de ILT voorkomen dat onveilige pleziervaartuigen in de handel worden gebracht en zo de veiligheid op het water bevorderen.”