Hoe overleefde Nederlandse scheepsbouw crisis na crisis?

0

De Nederlandse scheepsbouw speelt zowel landelijk als wereldwijd een belangrijke rol, ondanks de crises die de sector na de Tweede Wereldoorlog onderging – met sluitingen van werven, massaontslagen en de RSV-enquête. Hoe slaagde de sector erin te overleven? Die vraag was het uitgangspunt voor een boek over een halve eeuw Nederlandse scheepsbouw.

Het heet Nederlandse Scheepsbouw. Dynamiek in dertig gesprekken. Op zoek naar het geheim van de Nederlandse scheepsbouw voerde maritiem historica Joke Korteweg  dertig gesprekken met leidende personen uit de sector: scheepsbouwers, onderzoekers, ambtenaren en politici. Stuk voor stuk mensen die invloed hebben gehad – en soms nog steeds hebben – op de ontwikkelingen in de scheepsbouw in de afgelopen vijftig jaar. Onder hen illustere namen als scheepsbouwer Kommer Damen of oud-minister Harry Langman. Dertig interviews met mensen die vanuit hun eigen perspectief vertellen hoe het er in die veelbewogen decennia aan toe ging, en waarom.

Uitgebreider onderzoek

Dit boek vormt een aanzet tot uitgebreider onderzoek. Hoewel er kasten zijn volgeschreven over de geschiedenis van individuele Nederlandse scheepswerven, is er nog geen wetenschappelijke studie gedaan die de sector als geheel beschouwt. Het Van der Weele-Schipper Fonds heeft het initiatief genomen tot een integrale geschiedschrijving op academisch niveau van de Nederlandse scheepsbouw vanaf het midden van de 19e eeuw tot nu. Daarin komen vragen aan de orde als: Wat was de rol van de ondernemers? Van de overheid? Welke rol speelden innovatie, onderwijs en de vakbonden in deze periode?

3D-omslag-scheepsbouwLRDit onderzoek, dat uitgevoerd wordt in samenwerking met onder andere de Erasmus Universiteit Rotterdam en het Maritiem Museum Rotterdam, kan van belang zijn voor de huidige en toekomstige generatie ondernemers. De kennis kan hen helpen nieuwe kansen te ontwikkelen in de sterk fluctuerende bedrijfstak.

70 jaar IHC Merwede

Dr. Joke Korteweg is maritiem historica en is gespecialiseerd in de geschiedenis van de 19e- en 20e-eeuwse scheepsbouw en waterbouw. Zij schreef ook over zeesleepvaart en kaapvaart en was eind- en beeldredacteur van de Canon van ons maritiem verleden. Onlangs verscheen van haar hand 70 jaar IHC Merwede, over de naoorlogse geschiedenis van de bouw van baggermaterieel in Nederland.

Nederlandse Scheepsbouw. Dynamiek in dertig gesprekken is uitgegeven door Van der Weele-Schipper Fonds / Uitgeverij Boekschap. De verkoopprijs is € 32,50. Bestellen kan onder andere hier.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.