Nooit eerder werd een schip uitgerust met zoveel zonnepanelen… Het ms Helios heeft er 312, die zijn geïntegreerd in de 26 luiken van Blommaert. Het 135 meter lange drogeladingschip van HGK Dry Bulk Shipping is afgebouwd bij De Gerlien van Tiem in Druten. De Helios is tunkey geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding.
De succesvolle proefvaart van de Helios was half mei. Op 20 juni zal het schip in Düsseldorf worden gedoopt.
Blommaert
HGK had al luiken van Blommaert op het oog voor de Helios. “Ze zijn druk bezig met verduurzaming”, weet Bo Salet, medeoprichter en CEO van Wattlab. “Blommaert heeft samen met ons de Solarluiken ontwikkeld, zodoende wilden zij deze oplossing graag ook meenemen op dit schip.
De 312 zonnepanelen hebben samen een geïnstalleerd vermogen van 117 kWp, ze kunnen jaarlijks zo’n 94.000 kWh opwekken. “Dat is ruim voldoende voor zo’n beetje alles aan boord, behalve de voortstuwing”, zegt Salet.
Naast de zonnepanelen op de luiken heeft HGK ook geïnvesteerd in een hybride aandrijving. Maar de opgewekte elektriciteit wordt niet gebruikt voor de voortstuwing, vertelt Salet. “Nog niet…”
Dankzij de zonnepanelen hoeft het schip bijna niet meer aan de walstroom. Wanneer er geen walstroom beschikbaar is, hoeft het schip geen generatoren te laten draaien om zelf stroom op te wekken.
Grote sprong
De Helios zal vast gaan varen tussen Rotterdam en Spyck. Een trotse Salet: “Het schip komt om de dag in Rotterdam. Dat vinden wij natuurlijk prachtig, want de zonnepanelen zijn zeer goed zichtbaar.”
Wattlab is gevestigd in Rotterdam, op de hoek van de Nieuwe Maas en de Schiehaven. Het bedrijf is opgericht door voormalige studenten van de TU Delft, die deel uitmaakten van het Nuon Solar Team en in 2016 wereldkampioen werden met hun zonneauto. Zij zagen voor hun dunne zonnepanelen mogelijkheden in de binnenvaart en ontwikkelden samen met Blommaert de Solarluiken. Daarmee varen inmiddels ruim 25 schepen rond.
“Het grootste aantal tot nu toe was 48 panelen. Dus de Helios is met 312 zonnepanelen wel een grote sprong voorwaarts.”
Een andere grote sprong voor Wattlab is die naar Zuid-Amerika. “Daar zijn we druk in gesprek om Solarluiken te gaan leveren voor schepen op de Amazone.” Dat gebeurt in de slipstream van Blommaert. De Belgische luikenfabrikant is daar al jaren actief.
Vervolg
Voor HGK komt er een vervolg. De rederij heeft intussen een tweede nieuwbouwschip met Solarluiken gepland. Dat gaat varen voor het Duitse Salzgitter Flachstahl. Dat schip zal, zo is de bedoeling, ook voor de voortstuwing een deel van de opgewekte elektriciteit benutten, vertelt Salet.
Hoeveel dat aan brandstof gaat schelen, hangt mede van het seizoen en de hoeveelheid zon af, laat hij er eerlijk op volgen. “In de zomer zul je er delen op kunnen varen. In de winter niet, op koude, donkere dagen. Gemiddeld genomen lijkt het erop dat zo’n 10 procent van het totale brandstofverbruik bespaard kan worden met zo’n systeem.”