Na de recente verkiezingen zijn er weer veel nieuwe woordvoerders voor infrastructuur en binnenvaart in de Tweede Kamer gekomen. Deze Kamerleden ontvangen allen natuurlijk een uitnodiging voor een binnenvaartwerkbezoek.
Voor de komende maanden staan er bezoeken in de planning met onder andere Cem Lacin van de SP, Barbara Visser van de VVD, Rob Jetten van D66 en Liesbeth van Tongeren van GroenLinks. Ook de nieuwe directeur-generaal voor Rijkswaterstaat op het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Michèle Blom, gaat later deze zomer mee op werkbezoek om de binnenvaart in de praktijk beter te leren kennen.
Positievere kijk
De ervaring leert dat Kamerleden en overige gasten die nog nooit aan boord van een binnenvaartschip zijn geweest, na hun bezoek een andere, positievere kijk op onze sector hebben gekregen. Pas als je zelf vanuit de stuurhut uitkijkt over de rivier, wordt echt zichtbaar welke enorme volumes op filevrije en milieuvriendelijke wijze door de binnenvaart worden vervoerd.
De binnenvaartondernemers die onze gasten al jarenlang op gastvrije wijze in hun stuurhut ontvangen, zijn een visitekaartje voor onze sector.
Wij hopen deze zomer weer met veel van u op deze manier in contact te komen en samen een positieve bijdrage te leveren aan het duurzame imago van de binnenvaart.
Palletvervoer per binnenschip
In Nieuwsblad Transport stond onlangs een uitgebreid artikel over palletvervoer in de binnenvaart. Hierin komt onder andere Wilco Volker uitgebreid aan het woord. Hij belicht de ervaringen en pilots die vanuit het logistieke project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart zijn (op)gedaan met palletvervoer.
Wilco ziet met name voor de bouwlogistiek nog veel mogelijkheden om depots voor bouwmaterialen slimmer in te richten, waardoor de aanvoer over water zou kunnen. Hij roept de bouwmaterialenleveranciers op zich te melden om samen met de logistiek adviseurs van het BVB een scan te maken van hun goederenstromen en te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Wat Wilco betreft hoeven we daarvoor niet te wachten op speciaal te bouwen palletschepen maar kunnen we nu al beginnen met huidige kleine binnenvaartschepen. Met enige aanpassing zou dit vervoer prima kunnen met een bestaand drogeladingschip.
Voor de verlader vergt het wel een aanpassing om ineens grotere volumes te kunnen ontvangen. Het Maatwerk-team helpt hen graag om samen te kijken naar de voordelen van vervoer over water.