HbR en MCA willen meer containers over water naar Brabant

0
Directeur Hendrik-Jan van Engelen (links) van MCA Brabant en Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam. (foto Marc Nolte)

Havenbedrijf Rotterdam en MCA Brabant gaan samenwerken om meer containervervoer tussen Rotterdam en Noord-Brabant over water te realiseren. Noord-Brabant is met ruim 1 miljoen containers een van de belangrijkste achterlandregio’s van Rotterdam maar kent een relatief hoog aandeel wegvervoer en daarmee een steeds toenemende druk op het wegennet. Meer vrachtvolume per binnenvaart in plaats van per truck kan zorgen voor een beter bereikbare haven én regio.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam, zegt: “Het slim verbinden van de haven van Rotterdam met Brabant zorgt voor een structureel hogere betrouwbaarheid van het multimodale transport en draagt daarmee bij aan de duurzame bereikbaarheid en groei van een van de belangrijkste logistieke hotspots in Nederland.”

Goede verbinding over water

“Een goede verbinding over water met de Rotterdamse haven is essentieel voor Brabantse verladers en transportbedrijven om verdere groei mogelijk te maken”, zegt Hendrik-Jan van Engelen, directeur van Stichting Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant (MCA Brabant). “Hierdoor worden niet alleen veel vrachtwagens van de weg gehaald, betrouwbare bargeverbindingen zorgen ook voor betrouwbaarheid in de totale supply chain. Wij kijken er zeer naar uit om alle initiatieven die we met deze samenwerking beogen in gang te gaan zetten.”

Informatie uitwisselen

Een van de initiatieven die de partners dit jaar zullen invoeren, is het verder opschalen van digitale informatie-uitwisseling tussen de haven van Rotterdam en Brabantse binnenvaartterminals. Door tijdig de juiste informatie over bijvoorbeeld aankomsten van (zee)schepen en containers met elkaar te delen, kan aan beide zijden efficiënter gepland worden en ontstaan er minder vertragingen in het vervoer per binnenvaart, zo hopen ze. Ook zullen de partijen onderzoeken hoe het vervoer tussen Brabant en Rotterdam versneld verduurzaamd kan worden, bijvoorbeeld door het gebruik van containerbatterijen voor aandrijving van binnenvaartschepen.

West-Brabant Corridor

De samenwerkingsovereenkomst borduurt voort op eerdere initiatieven van Havenbedrijf Rotterdam om meer containerlading te bundelen en via een vast vaarschema te vervoeren via punt-punt verbindingen. Zo zag in 2018 de West-Brabant Corridor het levenslicht. Deze verbinding tussen de deepsea containerterminals op de Maasvlakte en de

Brabantse binnenvaartterminals in Moerdijk, Oosterhout en Tilburg heeft al gezorgd voor 20 procent meer vracht via binnenvaart en 35 procent kortere verblijftijd van de binnenvaartschepen in de Rotterdamse haven.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.