Eind dit jaar neemt Hans-Peter Hadorn afscheid als directeur van de Zwitserse havens. Hij gaat met pensioen. Port of Switzerland gaat nu op zoek naar een opvolger.
De econoom Hadorn is sinds vijftien jaar directeur van de Zwitserse havens. Hij speelde een belangrijke rol bij de integratie van de voormalige Rijnvaartdirectie Bazel en de havens in Bazelland. Hieruit ontstond in 2008 het Zwitserse Havenbedrijf, een belangrijke speler in het multimodale goederenvervoer in Zwitserland en Europa.
Derde havendok
Door de herziening van de Zwitserse wetgeving rond goederenvervoer kregen spoor en binnenvaart in 2015 gelijke kansen rond de financiering van multimodale infrastructuur. Ook hier heeft Hadorn een actieve bijdrage aan geleverd. De nieuwe wetgeving maakte onder meer de weg vrij voor de aanleg van een derde havendok in Bazel. De nationale overheid en het kanton Bazel gaan dit samen financieren.
Het dok moet de haven Kleinhüningen slagvaardig houden tegen de achtergrond van haven-gerelateerde en stedelijke ontwikkelingen. Als voorzitter van de raad van bestuur van de Hafenbahn Schweiz AG heeft Hadorn ook de modernisatie van de spoorontsluiting van de Zwitserse havens in een stroomversnelling gebracht.
RheinPorts Information System
Op internationaal vlak vertegenwoordigt Hadorn de belangen van de Rijnvaart als CCR-commissaris en als vicevoorzitter van de Europese havenkoepel EFIP. Hij heeft geïnvesteerd in samenwerking met de Duitse en Franse buurhavens aan de Boven-Rijn.
Dit mondde uit in de implementatie van een elektronisch meldsysteem (RheinPorts Information System) voor het grensoverschrijdende containervervoer. Het is sinds 2018 in gebruik en wordt de komende tijd uitgebreid naar andere goederensegmenten.
Groeitraject
Met de wisseling van de wacht op directieniveau neemt binnen het Zwitserse Havenbedrijf opnieuw een jongere spilfiguur het roer over. Eind 2019 was Benedikt Weibel vertrokken als voorzitter van de raad van bestuur. Weibel was net als Hadorn sinds het ontstaan van het Zwitserse Havenbedrijf binnen de organisatie actief en heeft samen met hem een fundament gelegd voor de toekomst.
Na het voor de binnenvaart moeilijke jaar 2018 is de overslag in de Zwitserse havens in 2019 gegroeid naar 6 miljoen ton. Het aantal containereenheden groeide naar 121.366 TEU. De jaarcijfers waren goed en er kon een groot bedrag opzij worden gelegd voor het opvangen van de gevolgen van de coronapandemie.
Gateway Basel Nord
Met de aanpassing van de vaargeul in Bazel is in 2019 een voor de binnenvaart belangrijk project afgerond. De bouw van een nieuwe trimodale terminal, Gateway Basel Nord, breidt de capaciteit voor de containeroverslag uit. Na een bezwaarprocedure heeft dit project ongeveer een jaar vertraging opgelopen. De openstelling is nu voorzien voor eind 2022.
Daarnaast staan de komende jaren in het teken van de Europese harmonisatie van toelatingseisen, opleidingen en certificaten in de binnenvaart en de modernisatie van de bemanningsvoorschriften. Het Zwitserse Havenbedrijf zal dit nauw begeleiden en de nodige nieuwe processen invoeren. Hierbij wordt samengewerkt met de binnenvaartsector. De Zwitserse scheepvaartpolitie en de dienst voor haventoezicht willen meer gaan samenwerken met onder meer de douane.