Suez-blokkade en corona remmen containeroverslag Bazel

0
(foto Port of Switzerland)

Het tekort aan lege containers en de wachttijden voor binnenschepen bij de zeehaventerminals spelen de containerterminals in de Zwitserse Rijnhavens parten. De containeroverslag bleef er in het eerste kwartaal 5 procent onder het niveau van dezelfde periode vorig jaar. Prognoses voor de rest van het jaar zijn vanwege de coronacrisis en de effecten van de Suez-blokkade moeilijk te maken.

Qua overslag liggen de Zwitserse havens na het eerste kwartaal met ruim 1,25 miljoen ton bijna 3 procent onder het resultaat van het eerste kwartaal 2020. De exportvolumes zijn lichtjes gestegen, de (veel grotere) importvolumes gedaald. De verschillende havens laten uiteenlopende ontwikkelingen zien. In de haven van Muttenz, gespecialiseerd in minerale olie en vaste bulk, nam de overslag met ruim 8 procent toe, maar in Birsfelden is 15 procent minder overgeslagen.

De containeroverslag bleef met 27.309 TEU onder de verwachtingen. Vooral januari en februari waren zwak. Maart was beter, al zijn deze resultaten niet echt te vergelijken met vorig jaar, toen in die maand de coronapandemie uitbrak. Bovendien liepen veel binnenschepen eind februari 2021 vertraging op in de zeehavens, waardoor hun lading door het Zwitserse Havenbedrijf pas in maart in de statistieken zijn opgenomen.

Problemen in de binnenvaart

Vertragingen en verschuivingen in de zeehavens vormen momenteel weer een groot probleem. De aankomsttijden van zeeschepen veranderen regelmatig. Daardoor moeten binnenschepen in Antwerpen en Rotterdam soms lang wachten. Door de nawerkingen van de blokkade in het Suez-kanaal zal de situatie zich naar verwachting in het tweede kwartaal verder verergeren.

Daarnaast is er aan de Bovenrijn momenteel een tekort aan lege containers. Vooral het vervoer van goederen met een lage waarde, zoals hout, loopt hierdoor vertraging op. Voor dergelijke producten is het commercieel niet interessant om bij andere partijen lege containers te huren.

Zeerederijen doen hun best om meer lege containers naar Bazel te brengen, maar het zal nog even duren voor er weer voldoende aanbod is. De export van volle containers vanuit Bazel daalde in het eerste kwartaal met 5 procent, de import met 17 procent.

Hoe de containeroverslag zich in de loop van het jaar verder zal ontwikkelen, is volgens het Havenbedrijf lastig te voorspellen. Het is onder meer afhankelijk van de coronacrisis en het tempo waarin de extra congestie in de zeehavens als gevolg van de Suez-blokkade wordt opgelost.

Vraag naar brandstof laag

Ook bij de brandstoffen is het corona-effect duidelijk zichtbaar. De import daalde met 6 procent. De vraag naar vliegtuigbrandstof is nog steeds erg laag doordat de activiteiten in de luchtvaart slechts weer beperkt zijn opgepakt. Doordat bedrijven in Zwitserland hun medewerkers verplicht vanuit huis werken, is er ook weinig vraag naar benzine en diesel. De overslag van stookolie ligt ongeveer op het niveau van vorig jaar. Het is nu afwachten of bedrijven en consumenten na de relatief koude winter hun voorraden de komende maanden weer aanvullen.

Een enigszins verrassend corona-effect is dat er momenteel amper biodiesel wordt vervoerd. Biodiesel wordt voornamelijk vervaardigd uit frituurolie. Aangezien de horeca nog gesloten is, is er veel minder frituurolie beschikbaar.

Havenfeest weer afgelast

Ongeveer gelijktijdig met de kwartaalcijfers maakte het Zwitserse Havenbedrijf bekend dat het voor september geplande havenfeest niet doorgaat. De actuele coronasituatie laat een bijeenkomst van een dergelijke omvang niet toe.

De organisatoren betreuren dat het feest nu al voor het tweede jaar op rij vanwege corona niet kan doorgaan. De voorbereidingen zijn stopgezet en worden begin 2022 weer opgepakt. Daarnaast plant het Havenbedrijf volgend jaar of in 2023 een groot jubileumfeest naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van het eerste havendok in Kleinhüningen.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.