- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBazel verloor vorig jaar 15 procent lading

Bazel verloor vorig jaar 15 procent lading

- Advertentie -

Delen

De goederenoverslag in de Zwitserse Rijnhavens is vorig jaar met 15 procent gedaald naar 4,6 miljoen ton. Ondanks de beperkingen voor de Rijnvaart bleef de containeroverslag op niveau.

De teruggang van de overslag had vooral te maken met de oorlog in Oekraïne. Als gevolg hiervan zijn de prijzen voor minerale olieproducten sterk gestegen. Zwitserland heeft hierdoor ongeveer een derde minder minerale olieproducten geïmporteerd dan in 2021. De lage waterstand in de zomer heeft dit effect nog versterkt.

Containeroverslag stabiel

De containeroverslag bleef min of meer stabiel op 125.470 TEU. In de zomer zijn door het laagwater relatief weinig containers overgeslagen, maar dat werd in de herfst gecompenseerd.

Sinds september is de overslagcapaciteit beperkt door het stilleggen van de containerterminal op de Südquai. Contargo heeft daar zijn oude containerkraan afgebroken en gaat een nieuwe bouwen op de Nordquai. In de tussentijd gaat het bedrijf een deel van de overslag afwikkelen op zijn terminal in Weil am Rhein.

Tekort aan schepen en varenden

Het containerverkeer had vorig jaar last van een tekort aan scheepsruimte. Er waren dan ook veel schepen nodig voor kolenvervoer naar de Duitse energiecentrales en voor graantransporten uit Oekraïne, via de Donau.

Verder worstelen vrijwel alle rederijen met personeelstekorten. Ook de afhandelingsproblemen op de deepsea terminals in Rotterdam en Antwerpen blijven de sector parten spelen.

Tegen deze achtergrond zijn de containercijfers in de Zwitserse havens dus best positief, vinden de Zwitserse Rijnhavens. Zeker als men bedenkt dat 2021 qua containeroverslag een enorm goed jaar was. Dit was mede het gevolg van een groot regionaal project dat eind 2021 werd afgerond en waarvoor veel containers nodig waren. 

Havengeld omlaag

De Zwitserse Rijnhavens hebben de havengelden vanaf 1 januari 2023 tijdelijk verlaagd om hun concurrentiepositie ten opzichte van buitenlandse havens in de grensregio te versterken. De lagere tarieven moeten een stimulans vormen om meer goederen in de Rijnhavens over te slaan.

Mogelijk creëren ze ook financiële ruimte voor bedrijven in de haven om te investeren in digitalisering. Hierdoor zouden onder meer havengelden in de toekomst automatisch kunnen worden geïnd. Het RiverPorts Planning and Information System (RPIS) speelt hierin een centrale rol.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -