- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsZwitsers: dupe van “verwaarlozing vaarwegen” in Duitsland

Zwitsers: dupe van “verwaarlozing vaarwegen” in Duitsland

- Advertentie -

Delen

De ontwikkelingen rond de Duitse verkeersbegroting voor 2024 worden in Zwitserland met argusogen gevolgd. Verwaarlozing van de vaarwegen in Duitsland stelt immers ook de Zwitsers voor een probleem.

Zoals het er nu naar uitziet zal Duitsland ook volgend jaar onvoldoende investeren in onderhoud aan vaarwegen en dringend noodzakelijke vervangings-, uitbreidings- en nieuwbouwprojecten voor de binnenvaart. In de conceptbegroting is 724 miljoen euro voorzien voor vervanging, uitbouw en nieuwbouw. Voor onderhoud wordt 450 miljoen euro uitgetrokken. Belangenbehartigers van binnenvaart en bedrijfsleven wijzen er al lang op dat er jaarlijks zo’n 2 miljard euro zou moeten worden geïnvesteerd. De komende weken buigt de begrotingscommissie van het Duitse parlement zich over de conceptbegroting. Naar verwachting wordt de begroting midden november afgetikt.

Als Duitsland hoest…

André Auderset, bestuurslid van de Europese Binnenvaart Unie en directeur van de Zwitserse Vereniging voor Scheepvaart en Haveneconomie (SVS), is kritisch. “Als Duitsland hoest, is Zwitserland weldra verkouden”, schrijft hij in de laatste nieuwsbrief van SVS.

“De nieuwe spoortunnel door de Alpen is door Zwitserland tijdig en binnen de afgesproken financiële kaders opgeleverd, maar kan zijn potentieel niet ontplooien omdat Duitsland nog niet eens met het plannen van de beloofde aansluitingen is begonnen. Zo gaat het ook met de vaarwegen. Een goed uitgebaggerde vaargeul van Kleinhüningen tot Birsfelden is mooi en belangrijk voor de containervaart. Maar je kan hem niet volledig benutten als de noorderburen de Rijn verwaarlozen, waardoor ook bij ons in laagwaterperioden de aflaaddiepte suboptimaal is.”

Meebetalen

Een mogelijke oplossing is volgens Auderset dat Zwitserland Duitsland helpt bij de financiering van belangrijke infrastructuurprojecten. De Zwitsers hebben in het verleden ook meebetaald aan spoorterminals in België en Italië.

Daarmee zou echter een tweede probleem niet opgelost zijn: “Duitsland en Zwitserland zijn in hetzelfde bedje ziek. Of het nu gaat om een nieuwe containerterminal in Bazel, een derde spoor tussen Karlsruhe en Bazel of de Rijn- en Elbe-verdieping… de boze burgers en verhinderaars staan direct klaar.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -