Na bezoek aan een proefvaart in Willemstad zien wij aan de overkant een volgende kandidaat voor de IVW liggen. Het is de Merdeka die de inspectie voor de volgende morgen op de agenda heeft staan. Het schip is geladen met kolen. Doorgaans zijn die zwart maar ook hier heeft de inmiddels tot historie verworden winter van 2010 voor een witte jas gezorgd. Met of zonder witte jas moet die lading tijdens de eerste reis worden afgeleverd in Monsin.
De keuken heeft een kookeiland in hoogglans. (foto’s Hans Heiligers)
Over de techniek en de vaareigenschappen maakt niemand aan boord zich ongerust, dat is helemaal pico bello. De aandacht gaat deze middag uit naar de souvenirs van de EMO die over de volle 135 meter van het schip redelijk aanwezig zijn. Dat is niets voor Johan Otterspeer; hij houdt er van zijn zaakjes netjes voor elkaar te hebben en zeker als er de volgende dag veel gasten aan boord zijn.
Voorwaar geen zaligmakende klus om bij deze temperaturen samen met de matroos de dekslang en de borstel te hanteren. Gelukkig is daar de goede zorg van Anja Otterspeer-van Holst, die even later de mannen voor de koffie roept. Die hebben heel wat werk om een beetje droog binnen te komen.
Kladovo
De koffie wordt geserveerd aan een tafel met veel ruimte, die daarvoor geheel volgens plan door Wessels uit Haren Emst is getimmerd. Samen met een kookeiland in hoogglans en een gezellige lage zithoek vormt dat de centrale plaats aan boord. Dit is het juiste moment voor wat vragen aan de schipper. Johan is na zijn middelbare schooltijd samen met twee klasgenoten doorgestoomd naar het Scheepvaart & Transport College in Rotterdam. En naast zijn diploma kreeg hij bijna tegelijkertijd het vooruitzicht op een vaste job op dit mooie schip.
Het casco voor de Merdeka werd gebouwd op de werf van Gerrit en Reinder de Jonge in Kladovo, Servie. Ondanks een geruststellend survey onder Lloyds Register heeft Johan meerdere reizen naar Kladovo ondernomen om de voortgang van de bouw toch ook met eigen ogen te zien. Hij is er drie maal geweest. De laatste maal deed hij dat met zijn ouders en zusje Rianne van de Calypso.
Dat was op de dag dat het casco via zijn slee in een langzaam tempo te water ging. Een feestelijk moment waaraan de familie nog wat gezellige dagen in het Servische land heeft gekoppeld. Vele honderden foto’s rijker kwamen ze weer gezond en wel in Nederland aan. Dat laatste gold ook voor het casco,dat werd afgeleverd bij Gelria, waar het onder regie van Cor de Ruijter en Louis van den Bosch tot tevredenheid van Wim Otterspeer is afgebouwd.
High tensile steel
Evenals bij kvb River Dance en ms Ina (familie Teekman) gebruikten de broertjes De Jonge ook bij de bouw van dit casco HTS, het lichtgewicht high tensile steel. Lloyds Register geeft aan dat materiaal zijn volste vertrouwen en ook voor de exploitatie van de Merdeka kan het geen kwaad. Het levert de V.O.F. Otterspeer zo maar 100 ton extra laadvermogen dat daarmee in totaal uitkomt op 4200 ton. De lengte van het schip is 135; de breedte 11,45 meter; bij een diepgang van 3,55 tot 3,70 meter en een holte van 4,00 meter. Het schip is uitgevoerd met spudpalen van Van Wijk.
In de machinekamer staat een gezonde grijs-groene tweeling uit Hendrik-Ido-Ambacht: twee Mitshubishi’s, voorzien van naamplaatjes van Arie Koedood. De motoren zijn van het
type S12A2C2, elk goed voor 860 pk bij 1950 toeren. Ook het roomwitte Cummins staat opgesteld op de Merdeka, één als generator en de beide andere (560 pk per stuk) voor de boegschroef/stuurroosters van Verhaar Omega.
Het stuurhuis werd volgens bestek van de familie door Wessels betimmerd met notenhout.
Onafhankelijk
Het Van Gemert stuurhuis werd volgens bestek van de familie door Wessels betimmerd met notenhout. Een mooi en natuurlijk materiaal waarbinnen de instrumenten en de beeldschermen een weldoordachte plaats kregen toebedeeld.
Vanuit het stuurhuis kan Johan de Merdeka en de omgeving goed overzien. Anja’s vader heeft een aantal jaren in Indonesië doorgebracht. Daar werd in zijn tijd het woord ‘merdeka’ verbonden aan vrijheid en onafhankelijkheid.
Ook Anja’s broer kent de verbondenheid en de betekenis van dit woord in samenhang met zijn beroep. Hij is van ‘de concurrentie’ op luchtbanden en heeft een capaciteit van 2 TEU in één rij. Maar dat zet geen kwaad bloed; hooguit is het goed voor wat grapjes op een verjaardag.
(Hans Heiligers)