Giessenbrug kan pas in 2026 weer open

1
De Giessenbrug kan al sinds januari 2017 niet meer open voor de beroepsvaart. (archieffoto)

Bijna vier jaar is de Giessenbrug over de Schie bij Rotterdam al dicht door problemen in het bedienings- en besturingssysteem. Pas in 2026 zal de reparatie worden uitgevoerd. Tot dan blijft de stremming voor schepen hoger dan 5,40 meter van kracht, die Provincie Zuid-Holland, als beheerder van de Schie, heeft ingesteld.

De signalering voor het wegverkeer werkt niet goed. Openen van de brug zou tot gevaarlijke situaties kunnen leiden, antwoordt minister Cora van Nieuwenhuizen op vragen van VVD-Kamerlid Remco Dijkstra. De Giessenbrug is opgenomen in het programma Vervanging en Renovatie, bedoeld om objecten die het einde van hun levensduur naderen te vervangen of te renoveren.

Geen versnelling mogelijk

“De renovatie van de Giessenbrug staat gepland en geprogrammeerd voor 2026”, aldus Van Nieuwenhuizen. “Op dit moment zie ik geen mogelijkheden voor versnelling.”

Eerst is een planstudie nodig om de uitvoering van het project goed voor te bereiden. Daarmee is inmiddels al wel begonnen. Wat ook speelt is dat er andere vervangings- en renovatieprojecten in de regio Rotterdam op de agenda staan: die zijn volgens de minister eveneens urgent en worden eerder uitgevoerd. “Het is mede uit het oogpunt van hinderbeperking voor de weggebruikers in deze regio niet wenselijk om al deze projecten tegelijk aan te pakken.” De Giessenbrug ligt in de A20.

Toch blijft Van Nieuwenhuizen “alert op mogelijkheden om de uitvoering te versnellen, mochten deze zich aandienen”, schrijft de minister. Dat heeft ze onlangs ook aan Zuid-Holland gemeld.

Ballast

Ze stelt dat schepen de brug in gesloten toestand gewoon kunnen passeren. Eventueel door tijdelijk ballast te zetten, waardoor het schip lager komt te liggen of door de stuurhut te laten zakken. “Ook worden er kleinere schepen ingezet dan voorheen. Alleen schepen die hoger liggen dan 5,40 meter, en daar niet onder kunnen komen door te ballasten, kunnen nu niet onder de brug door. Dat is echter maar een beperkt aantal schepen.”

De economische effecten zijn gering, vindt Van Nieuwenhuizen. De vervoerde tonnage op de Schie nam ondanks de hinder door de Giessenbrug toe van circa 597.000 ton in 2017 tot circa 645.000 ton in 2018.

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Het is simpel, dit vaarwater is alleen geschikt voor kleine schepen én die zijn al héél lang afgeschreven door de regering ( lees Europa!), waarom zullen ze zich dus haasten hiermee?

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.