In mei levert de aannemer de gemalen bij Eefde op. Het is de laatste fase van het groot onderhoud aan het sluiscomplex dat in 2015 begon. De vier operationele pompen (twee per gemaalgebouw) worden voortaan elektrisch aangedreven. De aangepaste gemalen bij Eefde zijn daardoor schoner en efficiënter, meldt Rijkwaterstaat in zijn jongste nieuwsbrief Aanpak Twentekanalen.
Bij de ingebruikname van het gemaal in 1933 werden de pompen elektrisch aangedreven. Tijdens de Koude Oorlog is er echter gekozen voor dieselmotoren; de toevoer van diesel was namelijk minder onzeker dan de beschikbaarheid van elektriciteit. Maar diesel is minder goed voor het milieu, een belangrijke reden om weer over te gaan op elektrische aandrijving. De gemalen hebben daardoor geen CO2-uitstoot meer als de pompen aanstaan. Ook hebben de bedienaars niet meer te maken met stankoverlast van de dieselmotoren.
De capaciteit van de gemalen is met de renovatie flink verhoogd: van 13 naar 22 kuub per seconde. “Daarmee kunnen we aan de verwachte stijging van de waterbehoefte de komende jaren voldoen”, aldus Rijkswaterstaat. “Zo is in het oude gemaalgebouw een extra, tweede pomp geplaatst.”
Meer rendement
“De huidige vier pompen hebben meer rendement gekregen en zijn geoptimaliseerd door de elektrische aandrijving. Het systeem is daardoor efficiënter geworden. Ook de bediening is efficiënter. Vóór de werkzaamheden stonden de pompen aan of uit. In de nieuwe situatie kunnen we ze laten draaien op een variabel toerental. Het systeem kiest welke pompen het werk verrichten.”
De huidige pompen zijn ook nog eens goedkoper in gebruik. Er zijn geen machinisten meer nodig voor het aanzetten van de motoren. De sluismeester kan voortaan met één druk op de knop zelf de watervraag regelen.