Caterpillar rust nieuwe 3500E-serie standaard uit met katalysator

0

Caterpillar introduceert de 3500E, een nieuwe serie zuinigere en schonere motoren voor de scheepvaart. De 3512E en 3516E zijn vanaf nu via Pon Power te bestellen. Caterpillar rust de motoren standaard uit met een nabehandelingssysteem.

“De voordelen voor de klant zijn dat het hele systeem af fabriek gecertificeerd is volgens de strengste wetgevingen, ook IMO lll”, meldt Pon Power in een persbericht. “Daarnaast zijn de afmetingen compact gebleven. Een ander groot voordeel voor de gebruiker is dat de motor 5 tot 7% brandstofbesparing oplevert.”

 

SCR-katalysator

Om aan de emissie-eisen van IMO III te voldoen is de E-serie voorzien van een geïntegreerd nabehandelingsysteem (SCR-katalysator) met een gesloten meetsysteem. Om de katalysator flexibel in te passen in ieder schip is deze leverbaar in verschillende U-Flow– en Z-Flow-uitvoeringen.

Zelfs met de katalysator is de tegendruk gelijk gebleven, waardoor bij hermotorisering het uitlaatgassensysteem niet aangepast hoeft te worden. Er is een groot aantal varianten beschikbaar in zowel voorstuwing (van 1.000 tot 2.525 bkW en volcontinu) als generatoren (50 Hz, 60Hz en variabel toerental).

 

IMO III-certificatie

Bij de ontwikkeling van de 3500E-serie hebben Caterpillar en Pon Power hun oor te luisteren gelegd bij klanten. De motor is bijna volledig aangepast en daarna 39 maanden in een lab getest, in omstandigheden waar een motor in de praktijk ook mee te maken krijgt. De motor is inmiddels gecertificeerd conform IMO III.

“Door de optimale afstemming van de motor worden problemen met de katalysator bij lage belastingen of snelle vermogenstoename voorkomen. Te denken valt aan cilinderuitschakeling waardoor de levensduur van de katalysator wordt verlengd. Daarnaast zorgt deze optimale verbranding voor minder zichtbare rook.”

 

3500-motoren

De 3500 serie is een robuuste, betrouwbare motor die zich wereldwijd bewezen heeft. In de jaren ’80 introduceerde Caterpillar de eerste generatie 3500-motoren. De high speed-dieselmotoren worden gebruikt voor stroomvoorziening en scheepvaart. Bij de introductie was de motor meteen een succes. Dit kwam door het betrouwbare karakter en de service intervallen die aanzienlijk vergroot werden. In de jaren ’90 kwam daar de elektronisch gestuurde injectie bij.

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.